Problem med kylarvätskan - RE -07

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Som rubriken lyder.
Dagen började med att jag varmkört lynxen(Re 440 -07) ett bra tag inne i ett kall garage där den stått nu i 2 veckor, körde en vända innan jag skulle köra upp den på släpvagnen, efter att kört drygt 500 m så började mätarna att blinka och såg då att det droppade vätska för fullt under. For då och köpte ny vätska och fyllde till strecket. For ut och körde drygt 2 km innan den började blinka igen,stannade då till och skotern täcktes då av kylar rök och kokade rejält i behållaren. Ungefär 1/3 av vätskan var då kvar i behållaren. :tsk:
Vad kan vara felet? det var drygt -22 idag, kan det vara en ispropp?:hmmmm:
Vattenpumpen?
Tacksam för snabba och kloka svar!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Men om du såg att det droppade och du fyllde bara på med glykol? du måste ju kolla var läckaget kommer ifrån och fixa det innan du fyller på mer.
det är garanterat luft i systemet om det har försvunnit så pass mycket. du måste lufta systemet. dvs köra i en hög driva (nosen ska vara högt upp) och fylla på.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
nä jag vet, hade ett gäng kompisar som vänta på mig så blev rätt stressad :)
Eftersom det först inte kom så mycket och ut från draneringslangen,så antog jag då att det inte var nå större problem, så gjorde ett nytt försök sen för att kolla.
ska prova att lufta ur systemet, men hur precis gör jag för att göra det rätt?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
du kör skotern på en snödriva där nosen pekar uppåt du fyller behållaren,fyll på behållaren samtidigt den är igång.. så länge att den blir fylld, kör en sväng kolla glykolen, fyll på om det behövs mer. så enkelt är det.

det kan ju vara ispropp också om det kom ut ur dräneringsröret... men pröva med att lufta systemet