Problem med min MIG svets

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har skaffat mig en beg. MIG svets. Igår testade jag den för första gången då jag gjorde ett litet svetsbord till mig.

Men jag har problem med matning av tråden. Den kommer ojämt ibland, det jag tyckte mig kunna konstatera var att själva matarhjulet gick med konstant hastighet.

Så där är frågan kan det vara matarhjulet som är slitet och därför inte matar på som det skall eller har det något att göra med den "bromsmeknism" som "bromsar" trådrullen från att rulla fritt?

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Spänhjulet för trådmatningen får inte vara för hårt spänd .sen för att göra en enkel sak för att minimera att skit följer med i trådledaren så kan du sätta en sån här gul hörselpropp som svetstråden går igenom före matar hjulen .

Men det är troligtvis inte det som felar , kan vara trådledaren som sitter inuti slangpaketet som är skadat , då kan det kärva , hacka som du beskriver .

De flesta svetsar kan man byta trådledaren på , så kolla upp det .

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar skall kolla trådledaren ...kanske lika bra att byta ut den. För väl försöka testa och se var det kärvar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
HIttade en beskrivning på nätet hur man kan kolla om det är trådledaren som kärvar....skall testa den.

Sen kanske lika bra att byta även matarhjulet eller iaf rengöra det.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
börja med att ta loss slangpaketet och så drar du ut tråden ur trådledaren, sen blåser du med tryckluft i trådledaren så brukar det fungera ett tag innan man får göra det igen. sen får du även kolla hur spänt matarhjulet är, ska vara lagom

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kollade trådledaren nu ikvälloch det visade sig att den är i plast och det går väldigt trögt i den. Ska kolla om jag kan byta den till en spiralslang i metall.
Matarhjulet var också väldigt smutsigt...skåran dät tråden ska ligga var full med skit

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu har jag iaf köpt en ny trådmatare i metall som skall passa så förhoppningsvis blir det bättre då :). Funderar även på att göra om "bromsningen" till rullen så jag kan justera den med en skruv...som den är nu finns bara ett läge...alltså man kan inte minska/öka trycket med bromsningen, som jag sett att det går på dom bättre svetsarna :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick nu in den nya trådledaren...nu funkar den kanon.

Tackar för tipset!

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kul . kör så de ryker :bigsmile:

Glöm inte tippset om den gula hörselproppen framför tråd matar rullarna om det går att sätta en sån där ? eller efter rullarna innan tråden går in i trådledaren, man tryker svetstråden rakt igenom den bara , så spar du trådledarens livslängd lite mer och drar inte in så mycket skit i den . .

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det sitter en sån öronpropp där nu :) Tråden går i princip direkt in i trådledaren från matarhjulet så där fick den inte plats så jag satte den mellan rullen och det korta röret som leder in tråden i matarhjulet.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Vid vartenda trådbyte så se till att blåsa rent slangpaketet också! med vanlig tryckluft. Blås gärna rent det oftare än så också! Alltså, he blåspistolens mynning där elektroden sticks in o blås på :)