Problem med missljud i motor Sport touring..

Frogg

Medlem
27 feb 2013
18
0
1
Hej.

Problemet gäller alltså en sport touring 440 från 1999.
Hörde ett missljud från motorn mest på tomgång, och när jag vred snabbt fram o tillbaka på variatorn så kunde man höra ett tydligt klickljud.

Personligen har jag svårt att stå ut med skrammel och missljud, så jag rev ner skotern och kolvarna hade nog aldrig sett dagsljus sen fabriken.
Kände så inte stakarna glappade och det gjorde dom inte så vitt jag kunde känna.

Så den fick nya kolvar, ringar, nållager, och packningssats. En liten grund genom gång helt enkelt.
När jag monterade cylindrarna och drog fast dom så testade jag att vrida fram och tillbaka på variatorn och kunde tyvärr fortfarande höra ett litet klick ljud fortfarande, absolut inte som innan men det är ju där.

Tycker mig höra att det är värst vid magnapullen så den monterades av utan att det påverkade ljudet.
Kan inte känna nå glapp när man sliter i variatorn eller på fläktsidan, inget känn bara glapp i stakarna heller

Inte vidare sugen att klyva motorn än ut i fall det kan vara något annat som ställer till det. Eller det kanske inte ens är ovanligt att det kan låta så utan att vara nått problem, och jag är över kännslig?
Hur går jag vidare med felsökningarna? finns det nått bakom fläkten som kan göra ljudet? eller kanske nån vet vad det är för nått.

Är ny på forumet så detta är mitt första inlägg:bigsmile:
Tacksam för tipps och råd. Ber om ursäkt för ev stavfel