Problem med motortempen Rotax 670 Rave-99

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Satte nyss dit nya motorn och då vi startade upp skotern så lyser lampan för att motortempen är för hög. Ha luftat som man ska, men då fundera vi på om de kanske är givaren som är felande eftersom lampan börja lysa direkt från första start. Kan det vara givaren eller att de är luft i systemet? ha kört lite granna i både puder och på lite hårdare, men ha inte märkt att den gått varm. ha testa att skifta på kablarna, men den lyser ändå. Skulle vara bra att få veta vad det kan vara och om det kanske är luftningen så skulle jag uppskatta om jag kunde få veta hur andra har gjort då dom har luftat kylsystemet på sina skotrar. Det är nu en Rotax 670 motor från en Formula Z-99 som jag har satt in i min MXZ 583.

Tacksam för snabba och bra svar

MVH Magnusson

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Även om det skulle vara en hel del luft i systemet så brukar det ta någon minut innan den varnar för hög temp såvida du inte kör med en deciliter kylarvätska. Så troligast är det givare, felkopplat eller jordfel eller nått liknande som är boven i dramat.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.082
113
Stora Blåsjön
lyser den direkt så är det felkopplat eller fel på givaren.
Det tar flera minuter innan den lyser även om du kör motorn helt torr på vatten.

Så det är bara att börja kolla kablarna och mäta..

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, så fort jag startar så börjar den lysa och fortsätter tills jag stängt av den. Hur skall man kunna mäta dom? Ha bara en som visar volt, inge mer.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.082
113
Stora Blåsjön
kolla så att kablarna/kabeln är rätt kopplad till tempsensorn.
Annars så köp en riktig multimeter. Annars är det svårt att gå vidare...