Problem med nivåvakt.

Mallgar

Medlem
26 feb 2010
12
0
1
Hej,

Har en Trippel Touring 00:a där oljenivålampan lyser konstant.
Har haft ur sensorn och flottören går lätt och fin, har även mätt upp den och den bryter som den ska. Men så fort jag monterar den igen så är det samma visa fast jag har tanken full med olja. Förslag på vad det kan vara?

Tacksam för svar.

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jag lider just nu av samma problem på min skoter. Startade den när de var -26 grader och då lös den fan fastän jag har oljebehållaren full i olja! Lyser fortfarande gör den också!

Mvh D.Fredriksson

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
om givaren funkar så kan det vara nån kabel som ligger mot jord... skavd kabel eller liknande. Eller jordfel nånstans.

Mallgar

Medlem
26 feb 2010
12
0
1
Det knepiga är att om jag lossar hela "givarröret" och drar upp det en bit så då slocknar lampan, trycker jag det på plats igen så då tänds den igen.....mysko.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
vet inte exakt hur den ser ut. Men gissar på en slags flottör. Är den hel så den flyter och inte sjunker?
Annars är det väl troligt att givaren är defekt och visar fel värden när den är nersänkt i olja men rätt värden när den dras upp från oljan.

Mallgar

Medlem
26 feb 2010
12
0
1
Flottören är inne i röret och funkar med magnetism efter vad jag förstått, så när det finns olja så är brytaren öppen, när ingen olja finns sjunker flottören och brytaren sluts och lampan tänds. Måste nog ta ur den igen och sänka ner den i nån vätska så att jag ser att flottören verkligen flyter.