Problem med Polaris originalförsäkring

Simonp

Ny medlem
3 apr 2009
2
0
1
Hej har en Polaris dragon RMK 800 -10 som har skurit andra gången nu, andra efter ca 50 mil. Försäkringsbolaget skyller på att verkstaden har repat rfelaktigt, medans verkstan säger att dem gjort korrekt. Skotern har ju gått ca 50 mil efter repet så fel repat känns det ju inte som borde den inte skurit direkt igen då?
Någon annan som haft liknande problem och hamnat i kläm mellan verkstad och försäkring? vad göra?

har försökt kolla runt på forumet men svårt att hitta.
Mvh Simon
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
bara en liten undran. byttes soppafiltret då den repades första gången? vad hade hänt med den?
enda sätter är ju att den plockas isär och man tar reda på varför den rasat nun andra gången.
Sen med facit i handen så får man ju reda ut vem som ska betala..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Det bästa i ett sådant fall borde väll att en annan verkstad får kolla på maskinen och försöka reda ut orsaken till detta ras.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Verkstaden har sannolikt repat felaktigt. Inte ens en polarismotor skär efter bara 50 mil.

Du kan hänvisa till konsumentköplagen och tvinga verkstaden att laga felet. Det är lite omständigt och i absolut värsta fall behöver du jurist, om du har ditt på det torra och tvisten gäller en summa större än ett halvt PBB så blir motparten tvungen att betala alla rättegångskostnader och dessutom har du ett rättsskydd i din hemförsäkring som täcker just sådana här saker ifall det går åt helvete.

I annat fall så kan du driva på ditt försäkringsbolag, du vet ju förstås ingenting om skotrar så du har ju inte kunskapen att bedöma om verkstaden har gjort fel eller inte. Det där är ju en bedömningsfråga som skaderegleraren på bolaget måste göra för själv har du inte kunskapen om vad som gäller. Dessutom har du skotern helförsäkrad just för att slippa krångel, kostnader och att processa mot verkstäder men om ditt försäkringsbolag vill driva det vidare så är det bara köra på, så länge du slipper bekymren.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
känns ju som att dom inte har kollat upp tex vevaxeln vid första repet?
ett liknande fall hände en polare till mig. det visade sig att felet i andra raset troligen berodde på att veven blev krokig efter första haveriet. den rasade också efter typ 50-70mil efter repet
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har en liknande erfarenhet. En 600 cfi -11 som skar hela tiden med kanske 100 mils intervall. Och det var ju lugnt så länge garantin gällde men det blev lite jobbigare när garantin hade gått ut. Verkstaden slarvade till det lite grann och bytte bara kolvar och ibland cylindrar när det behövdes. Tyvärr var felet kvar.

Motorn blev isärmonterad vid ett generalhaveri för ett tag sen och veven blev skickad till motormecano i skell-hell för lagerbyte och inmätning, ny cylinder beställd direkt från jänkeland och nya kolvar, en vevstake hade gått så varm att den blivit blå. Soppafiltret är en metallinklädd högtryckshistoria som kostar flis, förstås, och hade inte blivit bytt på garantin. I övrigt hittades en oljenippel i vevhuset som var krokig och den blev bytt. Nu har skotern gått 250 mil och motorn verkar gå i alla fall även om skotern nu står på verkstad för bränslebekymmer.

edit: Justja, verkstaden envisades med att montera BR9EYA och på en fråga så sa verkstaden helt enkelt att det inte spelar någon roll. En annan verkstad sa samma sak. Men killen på verkstaden i polcirkeln sa helt enkelt att "Det där är fel, du ska ha BPR9ES" och nu har skotern slutat släcka stift också.
 
Last edited: