Problem med rcg boggie.

Spanberg

Medlem
23 okt 2011
16
0
1
Storvik
Hejsan.

Har lyckats kört sönder nu när snön äntligen börjar komma...

Det som har hänt är att bakre dämparen, eller fästet till den, i boggien har gått av.

När jag och min far kollat på lite bilder på likadana modeller så ser det ut som att någon tidigare ägare har monterat min boggie ganska så fel.
2012-02-16 20.05.43.jpg 2012-02-16 20.05.03.jpg

Ska det verkligen sitta sådär? Kollade på sprängskisser och där såg det ut som att dämparen med gasbehållare ska sitta längst bak och den utan fram, på min är det tvärtom. Ser dessutom ut som att dom monterat ihop det upp och ner.

Någon som är insatt som skulle kunna kolla om det ser galet ut?

Undrar även hur man monterar ner boggien.

Mvh.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Felmonterat... svingen som dämparen sitter i ska vara vänd neråt.

Boggien sitter fast med bultar i chassiet, du ser dem på utsidan av tunneln.

Spanberg

Medlem
23 okt 2011
16
0
1
Storvik
Ja, så sa pappa också. Hur är det med dämparna då? Ska det vara gasbehållare till båda eller har dom satt dom på fel ställe också?

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Somsagt, felmonterad utan dess like like :) Ta lös den bakre dämparen, lossa på dom tre bultarna på vardera sidan i tunneln som håller fast boggien baktill, lös me framdämparns övre bult så dämparn går att "lägga" ner, ta sedan loss dom främre bultarna till den främre svingen. lyft upp skotern och dra ut boggien.

Vinkla sedan tillbaka den bakre svingen som den ska vara, in me boggien o montera allt igen! :)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Precis, tyvär sitter dämparen fel. Har en likadan skoter, när jag har loss boogin lägger jag den på sidan, lossar bakre fästet, viker ut boogin. Skall du ta loss hela får du naturligtvis lossa främre också;-)
Lycka till.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nej, det blev inte rätt. Fästörat för den bakre dämparen ska ligga nedåt. Kolla bilden här:
Jag vill tillägga ,att om du tar ut boggien så tar du bort de 2 främre bultarna först, sedan de 6st små baktill. Återmontera i omvänd ordning, så går det lättast.

När du har monterat tillbaka boggin, glöm sedan inte att justera bandspänning och spårning, o dra åt justerskruvarna efteråt. Se pilen på bilden.
Lägg upp en separat fråga om det på forumet så får du hjälp.

Last edited: