problem med sekundären

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
hejsan har problem att få lös sekundären på min indy 440 behöver jag nån speciell verktyg tex avdragare eller har den rostat fast Hur ska jag få lös den??

R

Robin

Bort med bulten och slå med gummihammare på baksida av sekundären, alt rostlösare och dra med handkraft.
Kan har kilat fast Kilen som sitter i axlen för att förhindra att variatorn snurrar fritt på axeln..

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Min sitter lika jvligt, men det problemet tar jag en annan dag :)
Ett tips jag fått är att sätta den i spänn på nåt vis, för mig funka det med "långmuttrar" + bult på baksidan mot lagerhållaren. Står den sedan i varmgarage/är rumstempererad så bort med bulten och spruta gott om startgas i hålet, så långt in i axeln du kommer. Startgas är kallt och detta skulle då medföra att axeln drar ihop sig och variatorn släpper, hjälpte inte för mig men kanske för nån annan?

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
Har testat med rost lösare mild våld osv men den komme inte ut'*? har dock inte testat med avdragare och finns det nån speciell avdragare för sekundären??

R

Robin

Nej. Kolla så att inte kilen innuti axeln har vridit sig så den bokstavligt talat har "kilat fast sig" mellan variator och axel.

"Om milt våld inte fungerar så fungerar grovt våld, Fungerar inte det så är det trasigt" som man brukar säga.

Men som sagt, kör på med mer rost lösare.
Lägg i handbromsen och försök vrida sekundären fram och tillbak.
Vålda på med gummihammare eller en vårdslös spark på insidan.
Så ska du se att det lossnar tillslut.
Var inte rädd för att ta i, det ska nog mycket till innan du slår av en variatorskiva.

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
koben och brädor brukar också hjälpa. har du en polare som kan bända lite samtidigt som du slår med klubban brukar det släppa... MEN GLÖM INTE BRÄDORNA I MELLAN. annars får man fina märken =)

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om det har rostat ordentligt så är dt svårt att få lös den på plats.
Ta bort vänster buksida och demontera hela axeln med sekundär. Sen så kan man angripa den med rostlösare, värme och presskraft på ett effektivare sätt.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Om det nu inte funkar gör som pezon sa, ta lös allt och upp men den i en press, så har jag då gjort och det funkar