Problem med Skandic -82

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Hejsan.
Jag har i nu läget två frågor om min gamla skidoo.

1. Jag har nyligen gjort en liten renovering på skotern. Dock ingen motorrenovering, men har iallafall plockat ur motor och ALLT ifrån skotern och rengjort/målat.
Efter det gick den lika bra som före. Men efter nån veckas körning så kom jag ut på morgonen och skulle ut och åka, men kom bara 25 meter.
Och då när jag skulle dra igång den igen fick jag stå och rycka som en galning. Den tände till med jämna mellanrum men ju mer jag ryckte desto mindre tände den, plus att det blev längre och längre mellan gångerna.
Efter ungefär 40 minuters ryckande så var den tvär död, kollade gnistan på båda tändstiften men det var dött. Kollade då på reserv stiften (som jag tror fungerar) men lika dött där.
Jag är nästan säker på att lampan glimmar när man rycker men ska kolla upp det nogrannare.

Är det någon som vet vad det kan vara? Stator? Cdi? Tändspole?
Om det är nåt av dessa är det nån som vet hur man mäter upp dom sakerna eller vet vad det ska vara för värden?
Har voltregulatorn nåt med tändsystemet att göra, och kan det isåfall vara den? :confused:
Det är en rotax 377 som siter i skotern.


2. Skotern har ingen/väldigt dålig tomgång samt verkar lite slö när man drar iväg på låga varv. Dock går den mycket bra på lite högre varv. Detta fel var lika före som efter renoveringen.
I samband med renoveringen tog jag isär förgararen och blåste ren den med tryckluft men det gav inget resultat.
Någon som vet vad det kan vara? :weird:

Tack på förhand. :hello:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Jag höll på att testa lite kablar igår och koppla bort "onödiga" delar av elsystemet. Men utan större framgångar.
Men sen testade jag att värma tändspolen, cdi boxen och kablarna där, och då kom min gnista tillbaka och lampan blinkade till mycket mer än före när jag ryckte. Men efter någon minut när komponenterna hade kallnat lite så försvann gnistan succesivt igen.
Och när jag kollade noga på tänspolen så såg jag att det var en liten limtätning där tändkablarna går in i spolen som hade släppt lite från en av kablarna, så att det kanske har trängt in fukt där.
Så nu har spolen legat i pannrummet hela natten så ska jag testa under dagen och hoppas att det är det som är felet så det bara är att limma nytt. :ciao:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Det verkade inte hjälpa speciellt mycket, nu lyser lampan när jag rycker men ingen gnista alls. :wondering:

Är det verkligen ingen som har råkat ut för nåt liknande eller som vet nåt?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är separata lys- och tändspolar innanför svänghjulet. Kanske tändspolen där, den sk. statorn som jävlas?

Nu vet jag ju inte hur dina spolar är lindade, men en idé kan ju vara att prova byta plats på kablarna i kontakten vid magnapullen, eller var den nu sitter. Då kanske du har tändning, men inte lyse...
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Det är separata lys- och tändspolar innanför svänghjulet. Kanske tändspolen där, den sk. statorn som jävlas?

Nu vet jag ju inte hur dina spolar är lindade, men en idé kan ju vara att prova byta plats på kablarna i kontakten vid magnapullen, eller var den nu sitter. Då kanske du har tändning, men inte lyse...
Ja just det, det har du en poäng i.
Jag får kolla upp det imorgon. Tackar för tipset. :thumb:

Voltregulatorn har inget med tändingen att göra va? Tänkte att iså fall kan man koppla bort övriga el systemet från motorn för att utesluta kortslutning där. :hmmmm:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Jag har nu mätt lite i tändsystemet, och kommit framtill att jag får 30-45 volt i dom två sladdarna som kommer ut från cdi n när jag rycker (med kontakten isär tagen). Sen efter rycket så stannar spänningen kvar men sjunker sakta.
Men om jag sätter ihop kontakten med tändspolen så får jag 0 volt.

Betyder det att det är kortslutning i tänspolen?

Och är dom där 30-45 volten rätt eller ska det va nåt annat?

Är det någon som vet vad det ska vara för motstånd i tändspolen?



Har dock inte hunnit byta plats på tändningssladdarna och lampsladdarna än, men efter som jag har över 30 volt efter cdi n så borde väl nästan den biten fungera? :hmmmm:
 

Blåtå

Medlem
28 dec 2009
16
0
1
Piteå
här finns info:

http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo.html
-service manuals



saxat från en tidigare tråd:

Sv: ingen gnista på stratos -87?

--------------------------------------------------------------------------------

glöm det där med statorn på gamla rotax håller den,
trasig tändspole är också jätteovanligt
utan kolla dödmansgreppet
och är cdi:n av plåt så är det nästan säkert fel på den
dra ut sladdarna på dödmansgreppet, så har du kopplat förbi det
gnistrar det inte då ,köp en ny cdi eller låna en
passar från alla rotax med brytarlöst (utom rv och blizzard 6500-9700)
tändsystem till och med 89 samt mach 1 92-93
en ny pirat kostar ca 400:-

håller själv på med att försöka skrämma liv i en 84:as 5-9:a
statorspolen har bra motstånd, lågspänningsdelen på tändspolen också, högspånningsdelen hade lite för högt och vandrande motstånd men inte så mycket så det lutar åt cdi:n, det är en sån med plåtskal som nämns ovan, en ny kostar ca500:-
 
Last edited:

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun

Okej tack för tipset men jag kan inte hitta nåt där :S

Men jag tror ganska starkt att det är cdi n som spökar.


Om det finns någon i närheten av falun som kan tänka sig att låna ut sin cdi bara så att jag kan testa gnistan innan jag köper en ny, så vore jag extremt tacksam!
Enl verkstäderna jag har pratat med så ska det passa nästan ifrån villken 80 tals rotax som helst bara kontakterna är lika.
:hello:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Så där, nu har jag mätt upp allt enligt anvisningarna och alla värden värkar stämma perfekt.
Plus att en kompis har testat min cdi på hans 503 rotax och det var lika tvär dött där.

Så nu är det bara att handla en ny cdi då. :cheesy:
Om det är nån som råkar ha en cdi liggande som kan tänka sig att donera eller sälja den billigt så säg gärna till, ska tydligen vara samma cdi på nästan alla såna där gamla rotax modeller enligt folk jag har pratat med.

:hello: