Problem med skotersatan som vanligt

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Tjena!

Jag tänkte åter igen vända mig till detta utomordentliga forum för att få lite hjälp angående den förbannade Indyn som står och skräpar här hemma, det har kommit upp ett akut behov av pengar så nu måste den krängas iväg.

Problemet jag har är som följer:

Den är riktigt svår att starta, man får dra ex antal gånger och den går bara igång om man chokar förgasarna med händerna, alltså stryper luften. Så vitt jag kan förstå så är den lika tjurig varm som kall. När man sen får igång den går den i stort sett som den ska förutom om man släpper gasen och ska bromsa in/stanna för då dör den. På tomgång går den hur fint som helst.

Det skall tilläggas att choken gör i stort sett ingen skillnad, av/på/varm/kall. Jag har letat tjuvluft med startgas men inte hittat något.

Mina tankar är nu att bränslepumpen skulle vara slut, kan dessa fenomen stämma in på det och hur ser/testar jag om pumpen är grej?

Andra förslag på vad som kan vara knas?

Tack på förhand// Leijon
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Nja kolvarna är nybytta och jag har testat med kompmätare med godkänt resultat. Jag är dock fortfarande lite fundersam på om man kan lita på denna mätare men tills vidare så inriktar jag mig på andra problem. Jag tackar dock för förslaget och välkomnar fler förslag :)
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Hade liknande problem med min xlt och jag var helt säker på att det var bränsle fel tills jag mätte upp statorn och det visade sig att den var dålig ... men den var iofs inte svår startad varm utan det var kall man fick dra tills svetten rann.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Att choken skulle ha hängt sig tvivlar jag på är problemet eftersom den är lika tjurig varm som kall, hade det varit choken så borde den gått igång kall i alla fall. Jag har kollat bränslepumpen nu och jag ser inget fel med den jag kan ju dock inte ett skvatt om vad jag tittar efter men alla membran var hela i alla fall.

Skulle någon vänlig själ vilja beskriva hur en skoter med lågt komp beter sig? Jag hade nämligen skotern bredvid en 5-9:a och det var fan så mycket mer komp i den om man utgår från hur mycket det känns i snöret. Det kanske blir så att jag åker på att köpa nya kolvar ändå :(

Angående tändningen så är jag tveksam till att det skulle vara felet då jag nyss bytt tänd-doningen som sitter innan tändkablarna, CDI?, och jag har blå och fin gnista.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hur långt har den gått? Är motorn renoverad någon gång? Tycker det låter som att vevhuset tätar dåligt = kass vevhuskomp. Läcker bränsleblandningen ut på någon eller båda sidor veven blir maskinen svårstartad och stannar när man släpper gasen. Byt packboxarna på veven och testa tycker jag. (Ingen liten operation, men den kostar inte så mycket om man skruvar själv)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Men får den överhuvudtaget bensin? är stiften snustorra?
Har du bensin från pumpen till fuggarna hela vägen i slangen? du får väl börja med att rengöra förgasarna om den inte får bensin som den skall.
Mvh
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Grejen är att mäster-meken jag själv har ju varit och bytt kolvar och sen dess har den inte varit sig själv riktigt, ett tag funderade jag över om jag hade köpt för små kolvar och det har jag en tråd uppe om redan.

Packboxarna har jag testat med startgas och det verkar inte som om dom läcker, bensin får den onekligen eftersom den går fint när den väl är igång och uppe i varv.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nja jag är inte helt övertygad ännu, kostar ju inte mycket att rengöra förgasarna, blåsa igenom alla munstycken och byta bensinfilter.
Nästan gratis.
Jag tänker smått innan stort, och billigare innan dyrt.
Lycka till
Mvh
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Förgasarna har jag rengjort två gånger tror jag så det lutar onekligen mot kolvarna. Går det inte att kolla på kolvringsgapet om kolvarna är rätt storlek?
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Som sagt så är det redan gjort och det gav 7 kg på båda, med samma mätare mättes ett värde av 6 kg på alla 3 på en XLT och den skotern går fint.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tycker jag låter lite snålt jag förståss...

Prova med en annan mätare, visar den samma så skulle nog jag riva å kika hur det ser ut. Du bör ligga på 8-9 iaf
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
hittade ett skitfel på min, slangen inne i tanken va så sprucken och dålig att pumpen sög ca 60% luft vid gång och enbart luft innan den startat. detta var en xlt. testa blås och sug manuellt i slangen innan pumpen och kolla så felet inte är där :)
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Slangen i tanken ska jag ta och undersöka.

Jag har annars kommit på en sak, spåret om att bränslepumpen är klen låter väl konstigt eftersom skotern borde gå på det som finns i förgasarna och bränslepumpen borde inte göra den svårstartad? Tänker jag rätt här eller kan det fortfarande vara den som är problemet?
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Kom nyss in efter ett ryck i garaget och det är kolvarna som är för små. Problemet är att jag kommer inte fram till hur mycket för små dom är.

Jag har i alla fall lite siffror som ni kanske kan få ut något av:

Spel mellan cylinder och kolv med små kolvar ca 1,0 mm
Kolvringsgap på nya kolvringarna ca 1,0 mm

kolvringsgap gamla kolvringarna 0,6mm

Jag har för mig att jag läst att det ska vara max 0,4mm i ringgap men med gamla kolvarna så gick ju skotern i alla fall.
Aja jag får forska mer på hur mycket överdimension jag skall ha, jag fick ett tips om att åka in på någon firma i stan med alla grejor så får dom som kan uttala sig.