problem med srv

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Var ut och testade skotern idag.tyckte den verkade slö så gjorde ett komp test 3 på båda.testade mätaren i en annan maskin och visade 9 där så inte fel på den...tog av topparna och såg att kolvarna glappade bra mycket! drog av cylindrarna och mätte kolven 72.6 och cylindern 72.9 nu vet ju jag ju inte hur bra mitt skjutmått är..men cylindrarna såg ny borrade ut och kolvarna såg också nya ut..hur mycket större ska cylindern vara än kolven? kanske är så att dom borrat till 73 och satt i 72.5 kolvar?

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
nu har jag mätt med ett annat skjutmått..cyllarna var 73 och kolvarna runt 72.8

men dom kanske bara är sleten...eller var tror ni? dom är repiga på insugsidan och ser bra mot avgassidan..även en liten sprika på båda kolvarna på insugssidan..

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
det ska vara en liten skillnad för när kolven blir varm så expanderar den,men det låter som att dina kolvar är slitna.
men sprickor på kolvarna=byt ut dom direkt

Last edited:

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
jo bytas ska dom ju göra..sprikorna är på samma ställe på båda kolvarna.. ett komp på 3kg är ju knappast bra heller..någon som vet vad det ska vara?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
man ska alltid ha så lite spel som möjligt mellan kolv o cylle, men ju större kolvar man har desto större spel måste man ha.. o tvärsom på mindre kolvar..

men men, du måste hur som helst byta ut kolvarna.. 2 tiondelar är då för stort spel om du inte skulle råka ha tex 1000 cc twin,

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
jo bytas ska då..tyckte 3 var så lite men måste ju bero på att dom är sletna..för cylindrarna dom ser ut som nya nästan=) har ju ingen anning om hur långt den gått då det är bytt styre och mätarn är borta..