Problem med tändning Rotax 670

Stöp

Medlem
14 mar 2010
24
0
1
Skogen
Hej

Rotax 670 96a
Finns det nån som vet vilken volt som statorn ska ge när man drar runt motorn?
Har ingen gnista och provat med en annan stator.
Alla ohm mått stämmer och båda ger ca 6-14 volt växelström vid snörstart.
Är det för lite för att få gnista och isf fel på båda?

Har testat med fungerande cdi och tändspole och dödarn urkopplad.
Pick-upen ger 230 ohm och verkar ok men den har jag inte bytt mot annan - än... :mad2:

Hjälp!

edit:
Det verkar som om svänghjulet är fel vilket skulle kunna förklara att det blir för lite ström om avtånden är fel.
Klackarna som pick-upen känner av sitter för långt ut också (ca 5mm).
Annars är det fel pick-up.
Är det nån som har ett svänghjul från en rotaxmotor 670 -96 serienr 4611103 liggande som kan ta mått eller kolla nummer.
Min är stämplad :032000-8390.

Tack på förhand.
 
Last edited:

Stöp

Medlem
14 mar 2010
24
0
1
Skogen
Svarar mig själv vad felet var om nån annan skulle råka läsa den här tråden.
Vevaxeltappen var 8mm för lång så att svänghjulet satt för långt ut, så jag flyttade ut stator och pick-up lika mycket så nu går den :)
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Kanon!! Jag har funderat en del men kanske är trög men kan du förklara hur det kan vara så galet i "offsett"? Vetgirig member!
 

Stöp

Medlem
14 mar 2010
24
0
1
Skogen
Tjena.
Det enda det kan vara är att vevaxeln är bytt nån gång till en som har för lång tapp på den sidan för det finns inte olika svänghjul.
Var ett tag inne på att vevaxeln kunde ha gått isär men så mycket plats finns inte och den har gått bra i 20 mil nu.
Jag satt bara på 8 mm brickor under stator och pick-up så dom kom ut då gnistrade det mycket starkt och jag fick över 20 volt från statorn istället för ca 10 volt före.
Fick även flytta ut startappen lika mycket.

Så kan det va :)

/Stöp