Problem med TPS Assault -11

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Min RMK Assault -11 har börjat tveka/dö samtidigt som motorlampan lyser, jag har fått fram felkoden "Err 51 10" som tyder på att det är något med TPS-kontakten. Jag har haft isär kontakten två gånger och blåst rent i hopp om att det bara har varit fukt i den.

Båda gångerna har skotern gått helt felfritt i några mil utan en enda tvekning för att sedan börja lysa och tveka igen. Nu senast gick den bra i ungefär 10 mil. :confused: Skotern har gått 390 mil i dagsläget, och garantin gick ut för 3 månader sedan :eek:hwell:

Behöver tips på vad jag kan göra, är uppe i fjälls och vill ha en fungerande skoter så fort som möjligt! Kan det vara så att TPS:en måste ställas om?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Fanns det någon fukt i tps kontakten?
Har man fukt i den så har man fukt i kabelhärvan med.
Tps justering kan kanske hjälpa men då tycker jag inte att den borde gå till sig efter du renblåst tps kontakten. Samt inte ge felkoder.
Bytt bränslefilter nångång? Spridare?
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
När jag hade isär kontakten senast så var det ytterst lite fukt i den. Om det är fukt i kabelhärvan bör den väl inte gå bra efter att man blåst ur TPS:en, eller? :confused:

Varken någon spridare eller bränslefilter är bytt, har varit inne tidigare på att det kanske är dags att byta bränslefilter, men är det inte en helt annan felkod för just bränslefiltret? :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Det brukar rinna fukt ner längs kabelhärvan men börjar inte ge några problem förns det möts nere i kontakten. Alt stiften ärgat och som tidigare sa så ger det dålig kontakt.
Har även hört dom som fått klippa kabelhärvan så långt upp det går och byta den kabelbiten och kontakten. Då ärgade stift/kablar kan de dålig signal.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Var ut och körde en sväng på några mil igår, inte en tvekning. Såg sedan att jag hade lite bensin, legade på reserven. For till stugan och tankade fullt (98) och for ut igen. Ni tror inte att lamp****** började lysa igen!? :mmph: Det jag tycker är konstigt är att den aldrig tvekar när den är kall, jag måste köra säkert 10-20 minuter i drifttemp innan något händer.

Kan tillägga att när lampan lyser och jag stannar så är tomgången riktigt ojämn och låg, nästan så att den dör. Alla lampor på displayen blinkar och den ligger på cirka 950-1200 RPM. Då ger jag lite gas och då släcks lampan och tomgången stiger upp till 1800 ungefär.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tycker du skulle ha skickat in den på verkstan och be dom kolla hur Tpsen står. Då får dom ju säkert fram om den är trasig oxå.