Problem med växellåda/variator

lahti

Medlem
1 jan 2010
12
0
1
Hej!
Vi har problem med drivningen på en lynx 5900 -89. Det som händer är att skotern börjar röra sig så fort man lägger i en växel, dvs när skotern fortfarande går på tomgång. Är det någon som har en idé om vad problemet kan vara?
Mvh
Robert

lahti

Medlem
1 jan 2010
12
0
1
Det ser ut som om det är något i den bakre variatorn. Växlarna verkar gå i bra och det går att köra, så det kanske inte är fel på växellådan? Bakre variatorn bör kanske smörjas?

lahti

Medlem
1 jan 2010
12
0
1
Tack för svaren, de var klockrena!

Jag sprutade lite 5-56 i variatorn och då började den röra sig. Den hade kärvat fast helt. Nu fungerar skotern bättre, men har fortfarande lite tendens att röra sig på tomgång. Dock inte alls lika mycket som förut. Vilken typ av olja/fett är bäst till variatorn?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Försök undvika smörjmedel på variatorn, hamnar det på remmen så slirar den bara med stor risk för att remmen går sönder. Rengörning av variatorerna är det som gäller.

lahti

Medlem
1 jan 2010
12
0
1
Försöker få isär sekundärvariatorn, men har problem med att få loss momentförstärkaren. Jag har tagit loss segerring och kil. Jag kan få momentförstärkaren att röra sig lite om jag knackar på den, men får inte loss den från axeln. Ska den lossna eller är det något jag missat?

lahti

Medlem
1 jan 2010
12
0
1
Nu har jag plockat isär och rengjort både motorvariator och sekundärvariator. Problemet kvarstår dock! Dvs. skotern åker iväg så fort man sätter i en växel. Ger jag ingen gas i samband med att jag lägger i växlen försöker skotern dra iväg, men då dör oftast motorn. Variatorremmen kan inte vara för kort, för den är gammal och har fungerat bra förut. Jag börjar misstänka att något har havererat i växellådan. Vad tror ni?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Nu har jag plockat isär och rengjort både motorvariator och sekundärvariator. Problemet kvarstår dock! Dvs. skotern åker iväg så fort man sätter i en växel. Ger jag ingen gas i samband med att jag lägger i växlen försöker skotern dra iväg, men då dör oftast motorn. Variatorremmen kan inte vara för kort, för den är gammal och har fungerat bra förut. Jag börjar misstänka att något har havererat i växellådan. Vad tror ni?
Nä....det är troligtvis sekundärvariatorn som kärvar eller är trasig...den öppnar inte tillräckligt.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är nog inte alls i sekundären felet ligger...

Om den ligger på och driver är det primären, som sitter på motorn som kan spöka till det...
Skulle sekundären kärva och inte går tillbaka blir det tvärtom, remmen blir slak och skotern orkar knappt iväg...
Men till att börja med, hur högt ligger remmen i sekundärvariatorn, den som sitter på växellådan?
Remmen ska ligga i överkant när skotern står stilla.
Hur spänd är remmen då?
Har du då glipa mellan rem och variatorskivor på primären?
Det ska vara några mm glipa mellan rem och skivor då.
Är det inte det kan det vara primären som kärvar och inte går tillbaka helt.
Kolla detta och skriv igen.