Problem med växellådan på Ranger King 500E, 1996.

Ville56

Ny medlem
17 sept 2013
2
0
1
Skellefteå
Hej
Det är mitt första inlägg här och jag hoppas jag kommit till rätta stället. Jag är "skoterrookie" kan man säga även om åldern inte pekar på det.
Som sagt, har inhandlat en Ranger King 500E, 1996 och har problem (nästan omöjligt) att få in fram och backväxeln. Om motorn är avslagenoch och jag vrider på sekundärvariatorn så får jag in växlarna, men inte annars. Vad göra? Finns det någon enkel kontroll/ justering jag kan göra för att få växellådan att funka, eller är det "verkstan" som gäller?
Hoppas på god tur.

/Ville :confused:

caspetter

Ny medlem
13 okt 2013
4
0
1
Gällivare
Detta liknar mitt problem: Svårt att få i hög/låg/back om jag inte varvar upp skotern lite först men då när en växel väl hoppar i så slår det utav bara den, å det kan ju knappast vara nyttigt har jag en känsla av. Finns ju olja å så. Jag har en Lynx 5900 FC från 96. Dessutom vill växel gärna hoppa ur...

/Micke

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man kan få gunga lite fram och tillbaka på gamla maskiner. Enklare än att laga iallafall :)

caspetter

Ny medlem
13 okt 2013
4
0
1
Gällivare
Ett tips är ju att inte glömma att hålla in bromshandtaget, är det en synncro ska det inte behövas har jag förstått, men är det inte syncro så måste de mekaniska delarna stå stilla för att få in växeln...