problem med variatorn (Vmax 700 -99)

glenny

Medlem
18 dec 2009
20
0
1
Hej!

Förra säsongen gick min variator sönder, en verkstad bytte variator till Comet (sparade 2-3k mot original om jag inte minns fel).

Sedan dom bytt har de gnisslat och låtit riktigt illa från remmen på mestadels låga varvtal, och den vill rulla sakta framåt även på tomgång, som att remmen är för kort?? har testat två remmar och ända skillnaden var att med den ena remmen rullade den mycket mindre. Någon som kan vissa vad problemet är? :)

mvh
Glenn

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
remmen ska va ganska slapp när den inte har tillslagit..dvs. att den inte är spänd.utan både på över och undersidan ska den vara något "böjd" (mellan variatorerna).. den ska alltså inte vara sträckt dära..

är den inte de så kan de vara att comet har lite smalare mellan skivorna längst ner så remmen är lite för bred..är det bara de så tkr då jag de är bara å köra..den nöter till sig med tiden..

hade dom lös motorn när dom bytte variator?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kanske dags att se över bultarna som håller isär skivorna i sekundären som ska göra att remmen inte blir för spänd. Dom nöts med tiden.

Var ung. samma fel på min mm700 när jag köpte den. Gick lågt på tomgången och gnisslade i variatorn, bytte bultarna och servade sekundären å sen försvann de bekymret.

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Kanske dags att se över bultarna som håller isär skivorna i sekundären som ska göra att remmen inte blir för spänd. Dom nöts med tiden.

Var ung. samma fel på min mm700 när jag köpte den. Gick lågt på tomgången och gnisslade i variatorn, bytte bultarna och servade sekundären å sen försvann de bekymret.

Samma sak hände mig också förra året när jag bytte till en ny rem. Var bara att byta de tre små bultarna i sekundären. Nr 8 på bilden.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sitter brickan kvar (nr 9 på bilden) så prova att ta bort dem först å hjälper inte de så nya bultar å tillbaka med brickorna

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ta bort dem om de sitter där för då kommer bultarna längre in och kan pressa isär skivorna så remmen blir mindre spänd.

glenny

Medlem
18 dec 2009
20
0
1
Sitter brickan kvar (nr 9 på bilden) så prova att ta bort dem först å hjälper inte de så nya bultar å tillbaka med brickorna
satt inga brickor där..

märkte idag att remmen är helt sträckt när den står på tomgång, och de är då den gnisslar ändå upp till tillslaget. Jag testade att stänga av motorn och dra lite i remmen så skivorna på sekundären åkte isär (antar att de var det som hände?) och remmen blev slakare, startade sedan och då lät de ingenting.

Är de bultarna (nr 8 på bild) som gör att skivorna på sekundären inte åker isär riktigt om dom är slitna?

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Förmodligen är det (3) brickan som har blivit nött. Vänd på den så kan det gå till sig eller så får du köpa en ny.