Problem med vita stift, + tappad effekt.

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Hej. Har en mxz 800 x -01 som börjat ruckla.

Var och körde här för 2 helger sen rätt hårt, kom hem och sen stog den i garaget ca 7 dagar tills nästa gång jag for och körde, När jag väl var ute och körde så kändes den helt annorlunda inte samma kraft som förut + att när jag kollade stiften var dom vita. Tog in den till kompisens garage och rengjorde föggarna, kollade insugen, rengjorde bensinpumpen, rengjorde rave-ventilerna. Men ännu samma problem.. Då testa vi byta från storlek 500 till 520 munnstycke och då börja den gå bättre, stiften var gyllenbruna som dom ska vara. Men dagen efter när jag for och körde var stiften vita igen...



Vad kan felet vara? Får för lite olja/oljepumpen sönder?
Kollade kompet, bägge låg på 8, testade med olja i varje cylinder och då steg det upp till 10 i bägge, Kolv/kolvrings byte?
Värme, Termostaten,kylningen?
Bensinfiltret i tanken som lagts igen av skit?
Har också hört att packboxen vid variatorn har en tendens att lossna vid variatorn, och då tar sig tjuvluft in i motorn. Hur tar man sig till för att kolla den?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det låter som den eventuellt tar tjuvluft, kolla runt packboxen eller runt de två insugsgummin. Du kan lättast kolla med startgas, dra igång skotern och spraya runt dessa delar och ändrar motorn varvtal så vet du att den läker.
 
E

ejwbegysv

Hej. Har en mxz 800 x -01 som börjat ruckla.

Var och körde här för 2 helger sen rätt hårt, kom hem och sen stog den i garaget ca 7 dagar tills nästa gång jag for och körde, När jag väl var ute och körde så kändes den helt annorlunda inte samma kraft som förut + att när jag kollade stiften var dom vita. Tog in den till kompisens garage och rengjorde föggarna, kollade insugen, rengjorde bensinpumpen, rengjorde rave-ventilerna. Men ännu samma problem.. Då testa vi byta från storlek 500 till 520 munnstycke och då börja den gå bättre, stiften var gyllenbruna som dom ska vara. Men dagen efter när jag for och körde var stiften vita igen...



Vad kan felet vara? Får för lite olja/oljepumpen sönder?
Kollade kompet, bägge låg på 8, testade med olja i varje cylinder och då steg det upp till 10 i bägge, Kolv/kolvrings byte?
Värme, Termostaten,kylningen?
Bensinfiltret i tanken som lagts igen av skit?
Har också hört att packboxen vid variatorn har en tendens att lossna vid variatorn, och då tar sig tjuvluft in i motorn. Hur tar man sig till för att kolla den?
När packboxen vid variatorn lossnade på min 800 h.o så såg man att den stack ut lite + att det var fett på variatorskyddet...
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Hittat felet, fel kolvar i motorn.. var för småa och ingen reservdels affär/skoterfirma vet vad tusan det är för kolvar som suttit i;s + att cylinderfotspackningen var nå hemma mek så kom tydligen in tjuvluft där.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hittat felet, fel kolvar i motorn.. var för småa och ingen reservdels affär/skoterfirma vet vad tusan det är för kolvar som suttit i;s + att cylinderfotspackningen var nå hemma mek så kom tydligen in tjuvluft där.
Ja, tänk vad det finns för folk. Inte skulle jag göra nåt hemmapul eller sätta i fel kolvar i en skoter värd 40k. Bra att det löste sig då :)