Problem Polaris RMK 800 -10 IGEN!

Injis

Medlem
4 jan 2011
26
0
1
Rättvik
Som rubriken lyder så är det problem... igen!

Alpinsvängar och skidres, är det för våldsamt för en RMK som är gjord för att gå i lössnö?

Efter 10-15min lekandes börjar skotern bluddra och skjuta av avgasknallar. Pumpgas kan hjälpa för att återigen "väcka" liv i den. Men oftast att den rullar in och dör långsamt. Det verkar som om tändningen ger upp för tillfälllet.

Rycker igång den igen. Dyker en tanke upp i huvudet att leka så börjar den bråka verkar det som.

Den dör lite senare igen, lyfter huven och märker att avgastempgivaren gängat ur sig. Det är inte första gången kan jag tillägga. Den här gången var det ingen tanke att försöka gänga i den igen pga att förra ägaren byte även han och gjorde vildgäng.

Nu tänker ni kanske att det är självklart som är felet när den har ramlat ur så får inte sprutet rätt info. MEN, igår (fredag) var jag ute och åkte, med tempgivare i och även då började bråka.

Symptomen vet ni nu. Har fått för mig att så länge skotern står i våg och lod, alltså plant så funkar det felfritt. Men att börja svänga i lössnö och göra skidres, nej, det funkar inte.

Hjälp mig ni där ute. Vad är felet?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Du kan ju börja med att fixa ny gäng i pipan så den inte påverkar motorn negatift. Och även för din felsöknings skull.
 

Injis

Medlem
4 jan 2011
26
0
1
Rättvik
Absolut, ny gäng är fixad idag (måndag) Ska sätta fast pipan imorgon. Men det är ända en sak jag inte blir klok på...

Det är det att jag åkte med maskinen till jobbet, ca 6-7km, inge problem. Lämnar jobbet och ska hälsa på farsan min, en tur på ca 4-5km, inge problem nu heller. MEN, kommer hem till farsan, svänger ut och göra några snabba svängar och res, DÅ, vill den inte vara med längre utan börjar genast krångla. Slutar genast och den får stå. Käkar och drar igång maskinen igen och drar vidare mot en polare, resväg ca 2km, inge problem. Sedan hem igen alla ca 15km utan några problem.

Kan tillägga att det avverkades säkert 1-2 mil samma kväll utan problem.

Mycket km utan problem, men som ni ser så är det leken som inte min dyra leksak vill vara med om. Första inlägget jag skrev är lördagen då vi drog iväg till kräckelbäcken. Det jag skrivit om nu hände dagen innan, fredagen alltså.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Lika bra å ta in den till Åf så dom kan felsöka vad de är för fel, krånglade electronik kan ge konstiga fel.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du har inte någon kabel som ligger och jordar (t.ex. mot avgasröret) ?
Har en kompis som hade en RMK Dragon för några år sedan, som vid lössnö-vänstersvängar började misstända, Vi hittade en kabel som var lös och låg mot avgasröret, och jordade sedan höljet bränts igenom.
 

Injis

Medlem
4 jan 2011
26
0
1
Rättvik
Tacksam för alla svar.

Jag var ute och provade maskinen igår med nya gängen. Inget resultat. Det är som du säger "Stig Larson", att det är just vid vänstersvängar den börjar dumma sig.

Felsökte igår lite och det är när du drar åt stropparna till huven den lägger av, alltså så lite. Enbart vänstersida den dummar sig! Är inne på att kåpan över boxarna klämmer några/någon kabel. Felsökningen fortsätter.

Fortsätt gärna med förslag vad det kan vara om någon har vart med om något tidigare.

//Mvh Andreas
 

Injis

Medlem
4 jan 2011
26
0
1
Rättvik
Hej alla där ute!

Jag kan berätta med glädje att jag nu har "hittat" felet på min Polaris RMK 800-10

Jag var på Polaris i Mora och fick den felsökt då vi kom fram till att vevaxelgivaren krånglade på något sätt, hur vet vi inte. Att få den bytt på garantin skulle ta ca två veckor, pga att dom hade så mycket jobb. Så valet var att prova skotern i helgen då jag skulle upp till Näsfjället, eller att lämna in skotern och på så vis gå miste om fjällen och kanske det sista av säsongen.

Prova i fällen vart valet och jag hann inte långt uppe i fjällen då den började krångla direkt. Misständningar som resulterar i höga avgassmällar. Tillbaka till stugan och upp med huven där det börjades felsökas... igen. Kabelhärvan undersöktes, böja och "knäcka" utan några fel. Skruvade undan kåpan som döljer all elektronik, där bland annat voltregulator och databox. Provade att lägga tryck på allting. Då började den att dumma sig, den stängdes av. Rätade ut lite kontakter och kablar och provade nu. Nu gick den.

Har till och med satt tillbaka kåpan över allt igen och det funkar. Vad det var för fel vet jag inte. Glapp i kontakten som kommer från vevgivaren skulle jag tro! Fallet löst. Förhoppningsvis kanske denna tråd hjälpa fler?!

Avslutar med att jag tycker utformningen av kåpan är alldeles åt helvete då den trycker och skaver på en massa kablar som kommer nerifrån! Kanske det var den som var den stora boven i dramat redan från första början?