Problem under huven MM 700 -00

morch

Medlem
28 jan 2012
6
0
1
Östersund
Det hela började med ett byte av bulkheaden (gjutaluminiumstycket tvärsöver längst fram på chassiet) pga att den gick av vid stötdämparfästet. Borrade ur nästan 40 nit å poppa dit den nybegagnade bulkheaden som jag fick tag på från en V-max 700 sx 1997. Jämförde de båda innan för att försäkra mig om att dem var av samma typ och hade samma mått och är nu 99% säker på att dem var det (när jag jämförde var jag 100% säker!:))
Efter att ha monterat tillbaka allt som är fäst i den, dvs styrled, dämpare, störtbåge och motorfästen så har vi kommit till problemet; att avgassystemet inte passar längre :confused:
Känns mycket pinsamt detta men har ni nån idé om vad som kan ha hänt? Har ju funderat så det knakat, pillat å undersökt om jag skruvat dit nåt fel men en av mig själv väntad uppenbarelse har uteblivit. Det är ju inte lite det glappar heller, för om pipan tex sitter korrekt mot grenröret och ljuddämparn sitter där den ska, är skarven på pipan som ska mot ljuddämparn 2 cm förskjuten in mot en bult i närmaste cylindertopp istället.
Måste tillägga att jag varit med om denna procedur tidigare(den gången utan problem) då den gamla bulkheaden togs ur för att svetsas, det var den gamla svetslagning som helt enkelt inte höll tillslut. Alltså ingen jättebelastning som orsakade skadan denna gång om ni tänker att en hård smäll även kan ha gjort ramen å andra saker skeva.
Själv tänker jag att det säkert måste vara nåt enkelt jag missat, men har kört fast, har inte vänt nåt åt fel håll och allt är väl stumt såsom tex motorfästen å därav grenrörets placering. :wondering: Fan vilken idiot jag känner mig som.
Hjälp tack!

Attachments

morch

Medlem
28 jan 2012
6
0
1
Östersund
Det var ett av de bakre motorfästena som gått av. Vänster bak, den överliggande delen i aluminium. Nån som har koll på beg till salu? 8CR-21425-00-00 är nr på originaldelen. Just nu inget på blocket eller bildelsbasen..

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kanske dum fråga men har du kollat vad den kostar på Yamahacenter?

vissa saker behöver inte vara så dyra jämt.

Och nu kan du ju även slå en pling till många mekonomen, dom har ju "allt" till skoters numera.

morch

Medlem
28 jan 2012
6
0
1
Östersund
Ringde runt å fick tag på grejer tillslut. Tack för visat intresse!
500 kosta den på yamaha inte så farligt men försöker begränsa kostnaden de som går under upprustningen. Bara kolvar till motorn på mekonomen.