Problem vid kolvbyte polaris rmk 600 -09

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Behöver råd om vad som hänt min motor.

Skotern är en polaris rmk 600 cfi som gått ca 800 mil.

Gjorde ett förebyggande kolvbyte. Bytte en cylinder till utbytes pga nikasilsläpp. Den andra honades på motorverkstad.
Monterade ihop med 0.40 ringgap. Smörjde allt ordentligt.
Hällde 2 % olja i tanken för inkörning.
Startade och varmkörde på tomgång till motorn nått full temp. Puttrade sen iväg på en försiktig tur. Kom ca 500m sen svarar skotern inte riktigt på gas och dör kort därefter. Provade dra och motorn går runt. Bärgar hem till garage och öppnar motorn.
Misstänker att toppackningen farit på mag sidan. Hade ett h-vete att få dit packningarna vid montering då dom inre var aning för små och inte ville ligga kvar i spåret så inte omöjligt att den hoppat ur vid montering.

Klibbigt på båda kolvtopparna.
Men det jag undrar över. Varför har jag märken i båda cylindrarna??!
Glykol som förstört oljefilmen?
Bifogar bilder.
 

Attachments

Last edited:

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Man måste tänja ut o-ringarna så att dom passar bra i spåret.
Håll i o-ringen mellan tummen och pekfingret och dra den igenom med ett lagom motstånd
så blir den längre.
Har aldrig sett en cylinder som gått så lite, men det känns som slitaget är normalt.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Man måste tänja ut o-ringarna så att dom passar bra i spåret.
Håll i o-ringen mellan tummen och pekfingret och dra den igenom med ett lagom motstånd
så blir den längre.
Har aldrig sett en cylinder som gått så lite, men det känns som slitaget är normalt.
Jo jag gjorde det men de som ändå att den ville gå ihop sig å hoppa ur spåret.
La upp en bild till där jag tycker man ser vars packningen läkt.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Precis sådär ser mina cylindrar också ut efter enbart några varmkörningar. Har även jag Wiseco kolvar. Kontaktade han jag köpte kittet av och enligt honom beror det på att honingen av cylindern är för grov. Det är alltså ringarna som smetar på cylindern. Ringgap kan vara helt inom spec så är inte av den anledningen. Fick rekommendationen att alltid blanda 150:1 i tanken och köra på ändå, sliter in sig... Så de gör jag iaf... Bära eller brista... :eek:

Jag gissar att bild 220922 är den utbytes cylindern? Den ser värst ut och ser även ut att ha grövre honing. Stämmer ju isåfall med teorin att honingen är för grov.

tror inte det är packningen iaf.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Precis sådär ser mina cylindrar också ut efter enbart några varmkörningar. Har även jag Wiseco kolvar. Kontaktade han jag köpte kittet av och enligt honom beror det på att honingen av cylindern är för grov. Det är alltså ringarna som smetar på cylindern. Ringgap kan vara helt inom spec så är inte av den anledningen. Fick rekommendationen att alltid blanda 150:1 i tanken och köra på ändå, sliter in sig... Så de gör jag iaf... Bära eller brista... :eek:

Jag gissar att bild 220922 är den utbytes cylindern? Den ser värst ut och ser även ut att ha grövre honing. Stämmer ju isåfall med teorin att honingen är för grov.

tror inte det är packningen iaf.
Okej! Bilden 220922 är orginalcylindern men även den är honad på motorverkstad..
Vill man syratvätta bort kletet innan ihopmontering igen? Eller är det "en del i inkörningen" ?
150:1= 1,5%?
Men visst ser det ut på sista bilden som att förbränningen (sot) har gått förbi inre ringen?
Och isf kan det ha orsakat att motorn stannade?

Hur långt har du kört sen bytet?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Tror dock inte att en syretvätt biter då det inte är alu som smetat. Du kan med lite jävlar och anamma på bort det med slipduk, Jula har, funkade på en tidigare cylinder jag hade. Eventuellt väldigt försiktigt med våtslippapper som komplement. Men var beredd på att bli trött i armen....

http://www.premixcalculator.com/

De där märkena på cylindern kan inte ha orsakat stoppet. Tror snarare att mycket olja vid montering + extra i tanken gjort att du släckt ett stift. Men svårt att säga.

Lite osäker men jag har kört minst 20mil med min.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De där är typiskt ringsizing man ska absolut inte köra bara 0,40mm på en sportskoter. Sätt ringgapet till 0,50 på alla 600cc och 0,55-60 på 800cc. De va synd de satt i smidda kolvar för de har extremt lätt för skärning varnkör noga även efter fastkörning trots att motorn är varm.
 
Last edited:

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
De där är typiskt ringsizing man ska absolut inte köra bara 0,40mm på en sportskoter. Sätt ringgapet till 0,50 på alla 600cc och 0,55-60 på 800cc. De va synd de satt i smidda kolvar för de har extremt lätt för skärning varnkör noga även efter fastkörning trots att motorn är varm.
Wiseco specar ca 0.30 så jag tänkte att 0.40- 0.45 borde va safe.
Men rätta mig om jag har fel... största delen av ringapet behövs när kolven går som varmast (hög belastning)? Det här har uppstått efter 10 min tomgång och 5 min puttrande på led.
Fick en bra deal på wisecokitet. Börjar också ångra det.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Tror dock inte att en syretvätt biter då det inte är alu som smetat. Du kan med lite jävlar och anamma på bort det med slipduk, Jula har, funkade på en tidigare cylinder jag hade. Eventuellt väldigt försiktigt med våtslippapper som komplement. Men var beredd på att bli trött i armen....

http://www.premixcalculator.com/

De där märkena på cylindern kan inte ha orsakat stoppet. Tror snarare att mycket olja vid montering + extra i tanken gjort att du släckt ett stift. Men svårt att säga.

Lite osäker men jag har kört minst 20mil med min.
Okej! Ba smälla ihop igen å se om den startar! 😂
Tack för input!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Även jag fick såna märken efter byte till snopro kolvar och fix kit. Trodde det berodde på reedbladden som släppt (nya vforce) och följt med in i motorn vid uppstart och fick ju den aldrig att gå så rev motorn igen, såg att ett blad var borta, böt till nya org och rengjorde allt och satte ihop. Innan 60 mil skar den pga nernött ringstopp på den sida bladet käkats upp och ringarna snurrat runt och krokar i avgasport, kolv i delar och Jack i cylinder. Men även såna märken fanns i andra cylindern. Ringgap på 0,50 på undre och 0,55 på övre. Tror inte det beror på ringgapet, det trodde inte heller motorslipen jag hade in veven till, men han kunde inte säga vad det berodde på
 
Reactions: Polaariis

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Normalt sett är sådana märken för tight ringgap men om du kört så lugnt så lär de inte va det. Då finns bara två alt kvar ,,,
Endera är cylindern inte rund eller så är inte ringarna runda. Wiseco brukar ha bra kvalle på ringarna så jag tror inte de är dem. Följdfråga hur långt har cylindern gått? Är de en stålfodrad cylinder?
Sätt ringgapet till 0,45 undre 0,50 övre. Man har lite större ringgap på övre för den utvidgar sig lite mer pg av högre värme högst upp.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Normalt sett är sådana märken för tight ringgap men om du kört så lugnt så lär de inte va det. Då finns bara två alt kvar ,,,
Endera är cylindern inte rund eller så är inte ringarna runda. Wiseco brukar ha bra kvalle på ringarna så jag tror inte de är dem. Följdfråga hur långt har cylindern gått? Är de en stålfodrad cylinder?
Sätt ringgapet till 0,45 undre 0,50 övre. Man har lite större ringgap på övre för den utvidgar sig lite mer pg av högre värme högst upp.
Nicasilcylindrar
800mil på den ena och renoverad med ny nicasil på den andra. Borde ju va bra precision åtminstonde på den nyrenoverade kan man tycka..
Som jag förstått och enligt spec vill man ha mer på den undre för att inte få kompression mellan ringarna med vibrationer i ringarna som följd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Nicasilcylindrar
800mil på den ena och renoverad med ny nicasil på den andra. Borde ju va bra precision åtminstonde på den nyrenoverade kan man tycka..
Som jag förstått och enligt spec vill man ha mer på den undre för att inte få kompression mellan ringarna med vibrationer i ringarna som följd?
Ok du hade en ny nikasilad cylle den borde va rund. De finns en skärning till som liknar dina skader och de är om snö eller vatten tar sig in via luftburken sok snöskärning. Men du körde väl inte i lössnö och har tveksamt snöfiltrering? De ska vara om den drog in mängder med vatten pga felmont bottenpackning7toppackning men då måste du ha lyckats få bägge cylindrarna otäta och de är långsökt. Vid mont av oringarna i toppen tvätta dem fettfria med sprit eller tinner (nej tinner förstör dem ej). Om du dränker dem i tinner går de lättare att töja ut dem. Limma fast dem med endera locktite sprayklister eller vanligt snabblim sekundlim. Om du limmar med vanligt universal sekundlim limma bara droppvist här o där runt oringen. locktite sprayklistret är värt varenda krona för den sprutar man över hela toppen och oringarna så även om man har microskader så tätar det.
Ang ringgap så är de alltid större gap på undre ringen om de är en fyrtaktare men på tvåtakt kan man tydligen köra större gap på övre ringen allt enligt större trimfirmor i usa. Man kan såklart köra samma gap på båda ringarna om man känner sig osäker de blir alltid rätt. När du lämnar bort en nikasilkcylinder för honing fråga då vilken typ av honverktyg de har för man får inte klosshona en nikcylinder med stenklossar! De ska va Bollhonare modell skotbrite och inget annat. Annars funkar vanligt 400korns våtslippapper lika bra bara ta tassarna o slipa runt runt några varv.
När du startar upp en nyrenoverad cylinder kolvar så starta flera ggr i bara några få min åt gången med avkylningstid emellan. Tanken med det är att inte de ska bli svällda ringar och kolvar pga att kolven och ringarna blir extra het de första minutrarna sok hotspots. Kolven och ringarna ska få chans att slipa in sig så kalla som möjligt för ju kallare kolv ringar desto mindre dim har dem,,cylindern får därimt va varm typ varmt kylvatten.
 
Last edited:
Reactions: Polaariis

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kom på en sak till dessa skader kan bero på. Kolvringarna kan va för tight mot ringstoppen på kolven dvs urfräsningen inv på ringarna vid ändgap. Man bör även kolla det vid montage. Sätt fast ringarna på kolvarna och kläm ihop dem vid ringstoppen man ska då kunna klämma ihop ringgapen helt med ringen fullt inne i ringspåret på kolven. Alltså ringen ska va jäms med ytan på kolven samtidigt som man klämmer ihop ringgapet. Är man lilla minsta osäker på att de tar i invändigt ringurtag för ringstopp så slipa ur lite extra!
Med närmare eftertanke är de nog de som hänt. Ja jag skulle plocka lös cylindrarna igen och kollat det och även slipat ur en aning extra vid lilla minsta osäkerhet. Obs ytterst lite slipning för man vill inte att ringarna ska åka mycket närmare en insugsport! Bästa slipmetod för urtag kolvring är dremmel med diamantstift.
 
Reactions: Polaariis

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Kom på en sak till dessa skader kan bero på. Kolvringarna kan va för tight mot ringstoppen på kolven dvs urfräsningen inv på ringarna vid ändgap. Man bör även kolla det vid montage. Sätt fast ringarna på kolvarna och kläm ihop dem vid ringstoppen man ska då kunna klämma ihop ringgapen helt med ringen fullt inne i ringspåret på kolven. Alltså ringen ska va jäms med ytan på kolven samtidigt som man klämmer ihop ringgapet. Är man lilla minsta osäker på att de tar i invändigt ringurtag för ringstopp så slipa ur lite extra!
Med närmare eftertanke är de nog de som hänt. Ja jag skulle plocka lös cylindrarna igen och kollat det och även slipat ur en aning extra vid lilla minsta osäkerhet. Obs ytterst lite slipning för man vill inte att ringarna ska åka mycket närmare en insugsport! Bästa slipmetod för urtag kolvring är dremmel med diamantstift.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Köpte faktiskt en flaska loctite spray igår!
Sprayar du både cylinder och topplock?
Och kan man spraya bottenpackningarna i plåt också?
Vet inte vad cylindern honats med.. men ska man inte kunna lita på att en motorrenoverare vet vad han gör så vet jag inte vad..
Förstår hur du menar mot ringstoppen.. ska kolla det, men jag behövde inte fila ringarna nånting vid montering så jag tycker det verkar långsökt.. har dom lyckats tillverka ringarna med sån precision att gapet är 0.40-0.50 på alla 4 så kan dom ju knappast ha gjort de för trångt mot stoppen.
Men jag köper teorin om flera korta uppstarter med avkylning mellan.

Tack för din input!
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Vet inte vad policy är för att skicka länkar till andra forum här men Admin får ta bort om det inte passar.

Angående hur din och min cylinder ser ut så finns det lite läsning i länken nedan där en kille har i princip samma märken....
https://www.hardcoresledder.com/forums/432-rush-switchback-pro-ride-chassis/1839028-cylinder-scuffing.html

Intressant att läsa vad de anser vara orsaken. Han har liksom vi varit väldigt noga med ringgap osv.
Pust jag har tragglat igenom hela den tråden och de jobbiga svaret är att de inte fans något säkert svar.
Teorierna va allt från orunda kolvringar till för grunda spår i kolvarna så när kolvarna svällde tryckte de ut ringarna. Enligt en av de mest erfarena skruvaren trimmaren med 40 års erfarenhet så va wiseco skit och wössner sög också i trimmade motorer. wössner va svag i materialtet runt kolvbult och de har vi ju sett här på forumet också så de stämmer nog. De framkom inte vad som va så dåligt med wiseco.
Hans favvokolvar va ELKO gjuten koilv som bla Arctic cat har som nr 1 och polaris org kolvar va bra och otroligt nog va spi billiga kolvar stenbra även i racemotorer. Även Prox kolvar höll på testas med hitintills bra resultat.Skulle man köra smidd kolv så va wertex bra enligt honom.
Vattenskärning kunde ge dessa revor också .
För lite olja vid uppstart kunde även va en bov man rek att hälla i mycket olja i själva motorn vid första uppstart och med fördel smörja in kolvringsspår med stp inkörningsolja. De funkar såklart med alla typer av 4 taktsinkörningsolja.
Men jag har aldrig råkat ut för denna typ av revor trots alla tänkbara typer av honing av nikasilcylindrar. De enda jag gjort är att kolla ringgap och att inte urtaget för ringstopp varit för tight. Jag har bara smort in cylindrana med lite tvåtaktsolja och lite olja i vevhuset. Uppstarter har jag varit noga med jag har kört många uppstartscykler som även rek av några experter på tråden. De fans dock firmor som inte rek flera uppstarter , de va bara varmköra och dra iväg.
 
Reactions: Polaariis