Behöver råd om vad som hänt min motor.
Skotern är en polaris rmk 600 cfi som gått ca 800 mil.
Gjorde ett förebyggande kolvbyte. Bytte en cylinder till utbytes pga nikasilsläpp. Den andra honades på motorverkstad.
Monterade ihop med 0.40 ringgap. Smörjde allt ordentligt.
Hällde 2 % olja i tanken för inkörning.
Startade och varmkörde på tomgång till motorn nått full temp. Puttrade sen iväg på en försiktig tur. Kom ca 500m sen svarar skotern inte riktigt på gas och dör kort därefter. Provade dra och motorn går runt. Bärgar hem till garage och öppnar motorn.
Misstänker att toppackningen farit på mag sidan. Hade ett h-vete att få dit packningarna vid montering då dom inre var aning för små och inte ville ligga kvar i spåret så inte omöjligt att den hoppat ur vid montering.
Klibbigt på båda kolvtopparna.
Men det jag undrar över. Varför har jag märken i båda cylindrarna??!
Glykol som förstört oljefilmen?
Bifogar bilder.
Skotern är en polaris rmk 600 cfi som gått ca 800 mil.
Gjorde ett förebyggande kolvbyte. Bytte en cylinder till utbytes pga nikasilsläpp. Den andra honades på motorverkstad.
Monterade ihop med 0.40 ringgap. Smörjde allt ordentligt.
Hällde 2 % olja i tanken för inkörning.
Startade och varmkörde på tomgång till motorn nått full temp. Puttrade sen iväg på en försiktig tur. Kom ca 500m sen svarar skotern inte riktigt på gas och dör kort därefter. Provade dra och motorn går runt. Bärgar hem till garage och öppnar motorn.
Misstänker att toppackningen farit på mag sidan. Hade ett h-vete att få dit packningarna vid montering då dom inre var aning för små och inte ville ligga kvar i spåret så inte omöjligt att den hoppat ur vid montering.
Klibbigt på båda kolvtopparna.
Men det jag undrar över. Varför har jag märken i båda cylindrarna??!
Glykol som förstört oljefilmen?
Bifogar bilder.
Attachments
-
{memory} MB Visningar: 75
-
{memory} MB Visningar: 75
-
{memory} MB Visningar: 74
-
{memory} MB Visningar: 71
-
{memory} MB Visningar: 71
-
{memory} MB Visningar: 66
Last edited: