Problem Yamaha SXViper -03

viper700sx

Medlem
14 mar 2013
14
0
1
Tjena, då ja var ute o körde började motorn halvvägs baktända.. liksom de gick bra så länge man körde sakta men då man dro på upp emot 7-8000rpm var de som om den missade tändningen, å varvräknaren börja svaja upp o ner??? de va inte något skilt dramatiskt... men har iaf bytt tändstiften men gjorde ingen skillnad... :(

Antar att det är nåt me tändnignssystemet alternativt förgasarna?
Är ingen expert på snöskotrar så alla tips är välkomna!
 

viper700sx

Medlem
14 mar 2013
14
0
1
bytte tändhattar, samma problem :mad: de verkar nästan som om de nödstoppen som jävlas eftersom tändningen håller på å brytas men bara nästan... förra ägaren hade fixat dit nödstoppen själv, men hur kopplar man ur den?
 

viper700sx

Medlem
14 mar 2013
14
0
1
okej, kopplade ur nödstoppen.. samma problem fortfarande... de märks inget av de då skotern stått en stund å man kör igen, men då man kört en 10 min så börjar den jävlas o vill inte varva. Den beter sig precis som om det vore löskontakt i nödstoppen (altså den som man hakar fast i föraren), men kopplade ur den nu förstås, såvida inte felet sitter i kontakten till stoppknappen.

kan de eventuellt ha å göra med cdi boxen? de märkliga e ju att den börjar å jävlas då den e genom varm så att säga efter man kört typ 5-10min.
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Testat koppla ur TORS och se om det blir nån skillnad? Borde rimligtvis inte varva mer än ca 3000 då så du inte kan köra men det kanske e nåt småskumt fel..
 

viper700sx

Medlem
14 mar 2013
14
0
1
Ska prova de. Läste på totallyamaha att de kan ha å göra med kablarna som går under och bredvid motorn, och på grund av värmeutvecklingen i motorn så slits dom ner.
 

viper700sx

Medlem
14 mar 2013
14
0
1
Testade om TORS fungerade enligt manualen, å tydligen så är TORS redan urkopplat för de fungerade åtm. inte... Hur kopplar man ur TORS annars?
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Osäker om TORS ser lika ut som på min SRX men på den är det 2 kablar till mittenförgasaren som du kopplar ur och kopplar ihop så du sluter kretsen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
Låter som statorn tyvärr. Problemet är att den inte kan mätas kall när maskinen funkar. Kör tills det jäklas och ohm mät den då.

Finns farbröder här på forumet so kan skaka fram både vilka kablar du ska mäta och ohm värde.
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Japp, brukar va statorn som jävlas.. inte helt ovanligt. Tror de är 3 vita kablar som kommer från tändplattan..