proclimb -12

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Jag har sänkt boggien i bakkant på min xf -13, blev mindre tung på styret och ännu busigare i snön. Dock inte provat nå klättring än, får se hur det funkar. Klossarna fram är även bytta mot dom nya "större".

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Sänkte boggin i framkant på min 12 och stoppade dit en peak matta, men den blev nästa lite för lätt på skidorna när de börja luta lite

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
en dum fråga kanske... ? men vad är det för klossar ni pratar om samt va gör dom ???

jag hörde av granats i mora att ner monteringen inte va bra varken på 12an eller 13 maskinen
skulle tydligen slita som fan på boggin samt mattan enligt dom....

hörde av någon att om man sänkte boggin i bak skulle det bli högre skidtryck
men om man sänkte den i fram genom att göra nytt hål på 12an eller det understa hålet som finns på 13 maskinen så skulle det bli lättare skidtryck... stämmer detta ??

lättare skidtryck = lättare att åka rulle inte sant eller ?
högre skidtryck = bättre styrförmåga på hård led eller ?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag har kört med nersänkt boggie i 60 mil nu och har bara goda saker att säga. Kliver upp bättre ur snön och gräver inte ner sig lika mycket som tidigare.

Maskinen är inte alls lika nervös när man ligger på skrå när snön skiftar i hårdlek och blir lite lättare på skidorna.

Däremot så montera gärna anti stab eller de större rail-tipsen (heter på svenska?) då jag hör att mattan tar i skenklossarna = jobbigt att höra då jag tror jag ska köra skenorna genom mattan.

Jag har anti-stab liggandes på posten som jag ska montera innan nästa sväng.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
100
63
Örnsköldsvik
Man sätter ett tvärstag med två små sjul på längst fram på boggien. Detta så inte boggieskenorna ska kunna spetsa mattan. =)

Fram o--------O Bak(vändhjul) Typ sådär;)

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
hade jag en m800 skulle jag sätta anti-stab asap.
Var ute med en 13 i helgen som skicka skenan rätt genom mattan (omoddad maskin)
jävla tråkigt när sånt händer men vi fick hem den.

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
en dum fråga kanske... ? men vad är det för klossar ni pratar om samt va gör dom ???

jag hörde av granats i mora att ner monteringen inte va bra varken på 12an eller 13 maskinen
skulle tydligen slita som fan på boggin samt mattan enligt dom....

hörde av någon att om man sänkte boggin i bak skulle det bli högre skidtryck
men om man sänkte den i fram genom att göra nytt hål på 12an eller det understa hålet som finns på 13 maskinen så skulle det bli lättare skidtryck... stämmer detta ??

lättare skidtryck = lättare att åka rulle inte sant eller ?
högre skidtryck = bättre styrförmåga på hård led eller ?
klossarna är en uppdatering på -13 med en bättre kvalite pga, att några har gått sönder och kört skenorna genom mattan.
Det var de som min återförsäljare sa när jag köpte till min -12 efter sänkning av boggien...
De är något högre på -13 än på -12.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
klossarna är en uppdatering på -13 med en bättre kvalite pga, att några har gått sönder och kört skenorna genom mattan.
Det var de som min återförsäljare sa när jag köpte till min -12 efter sänkning av boggien...
De är något högre på -13 än på -12.
Dom nya capsen är gigantiska.
Jag har tidigare postat en bild med jämförelse, hinner dock inte leta upp den nu.