Tjena,
Tar efter mycket tvekande och startar en projekttråd om "gamm-Lynxen" som grabben ska köra. Eller så behåller jag den själv om den blir för bra...
Det började med en GLS 3600 -91 i fint originalskick.
Hann inte köra många mil innan jag tagit livet ur båda framdämparna. Fick tag på ett par fräscha Öhlinare. Satt redan Engans och Fox i boggien, dom duger ett tag till.
Efter ett motorras som berodde på sprucket insugsgummi på Rotax 536’an så fick jag tag på en helrenoverad 643 Rave-snurra, som jag petade i. Blev BETYDLIGT bättre fart på den. Fick tag på en Hydraulbroms från en Rev 440 som jag satte dit i samma veva.
Som följdsjukdom av motorbytet kom problemet att den blev för stark för den matta som satt på, hade precis ALDRIG grepp… Så i höstas bestämde jag mig för att snickra till en lösning på det…
Gjorde en liten Photoshop-skiss på hur jag först tänkt att det skulle bli, se nedan.
Planerna har förändrats lite sen dess, blir ytterligare lite längre nu. Får ev ta ner dom nu 51 mm höga kammarna ett par-fem millimeter. Blir annat utseende på tunnelförlängning oxå.
Förövrigt blir det ett hemmasnickrat variatorkit.
Här är receptet på nuvarande projekt:
Attak 20 matta, 3880x380x51, delning 3.0
Hemmagjorda boggiförlägningar
Wahl-bros nonslip 7T, delning 3.0
Ny sekundärfjäder Polaris Blå
SLP progressiv helix 48-42-34
Powermadd stötdämparskydd 4 st
SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL
Repsats till primärvariator
Repsats till sekundärvariator
EPI Belly Buster vikter 56 gram
BRP styrhöjare från Renegade 1200’an
Nytt styre av hittills okänd modell
Handtagsskydd
Hemmatillverkade dropbrackets
Någon form av Betterboards, ej bestämt hur ännu
UFO-brickor till VM-38’orna (PM’a om du har liggandes…)
Ev skrotar jag luftburken och sätter öppna filter.
Alla lager ska bytas, förutom i motorn
Framflyttad styrstång
Fimpa yttre vändhjulen
Både primär och sekundär är färdigrenoverade och ihopmonterade med ovanstående ”godis”, har dessutom bytt ALLA slitdelar i båda. Primären hade fått en liten midja på axeltappen som locket glider på, så det fick jag svarva ner och tillverka en bussning med tjockare gods.
Har bytt alla lager på drivaxel och sekundäraxel också.
Alla gillar ju bilder, så här kommer några.
Rivning påbörjad
Godis har anlänt från Ronnies
Ut med boggin!
Bort med axlarna och alla skitdåliga lager…
Rev-broms
Nysvarvad variatoraxel och nysvarvad bussning
7 kuggs med 3” pitch
Påbörjad rivning av aktern
Uppvinkling av styrstång
Förlängning färdig, axel kortad, yttre hjul fimpade
Dropbrackets tillverkade. Ska få lite puts + färg
Håller på att lära 13½-åringen som ska ha skotern sen att meka, och jag har dessutom pajat min vänstra axel, så allt kommer att gå lite långsammare framöver.
Han fick plocka lös och ta isär alla boggihjul häromdagen, imorgon ska vi åka och köpa nya lager till dom. Han har dessutom tagit bort orginalförstärkningarna vid bakre boggifästet för att dropbracketsarna ska rymmas. Inte illa!
Så… Vad tror ni? Bra eller anus? :eyebrows:
Kommentera gärna!
/Tobbe
Tar efter mycket tvekande och startar en projekttråd om "gamm-Lynxen" som grabben ska köra. Eller så behåller jag den själv om den blir för bra...
Det började med en GLS 3600 -91 i fint originalskick.
Hann inte köra många mil innan jag tagit livet ur båda framdämparna. Fick tag på ett par fräscha Öhlinare. Satt redan Engans och Fox i boggien, dom duger ett tag till.
Efter ett motorras som berodde på sprucket insugsgummi på Rotax 536’an så fick jag tag på en helrenoverad 643 Rave-snurra, som jag petade i. Blev BETYDLIGT bättre fart på den. Fick tag på en Hydraulbroms från en Rev 440 som jag satte dit i samma veva.
Som följdsjukdom av motorbytet kom problemet att den blev för stark för den matta som satt på, hade precis ALDRIG grepp… Så i höstas bestämde jag mig för att snickra till en lösning på det…
Gjorde en liten Photoshop-skiss på hur jag först tänkt att det skulle bli, se nedan.
Planerna har förändrats lite sen dess, blir ytterligare lite längre nu. Får ev ta ner dom nu 51 mm höga kammarna ett par-fem millimeter. Blir annat utseende på tunnelförlängning oxå.
Förövrigt blir det ett hemmasnickrat variatorkit.
Här är receptet på nuvarande projekt:
Attak 20 matta, 3880x380x51, delning 3.0
Hemmagjorda boggiförlägningar
Wahl-bros nonslip 7T, delning 3.0
Ny sekundärfjäder Polaris Blå
SLP progressiv helix 48-42-34
Powermadd stötdämparskydd 4 st
SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL
Repsats till primärvariator
Repsats till sekundärvariator
EPI Belly Buster vikter 56 gram
BRP styrhöjare från Renegade 1200’an
Nytt styre av hittills okänd modell
Handtagsskydd
Hemmatillverkade dropbrackets
Någon form av Betterboards, ej bestämt hur ännu
UFO-brickor till VM-38’orna (PM’a om du har liggandes…)
Ev skrotar jag luftburken och sätter öppna filter.
Alla lager ska bytas, förutom i motorn
Framflyttad styrstång
Fimpa yttre vändhjulen
Både primär och sekundär är färdigrenoverade och ihopmonterade med ovanstående ”godis”, har dessutom bytt ALLA slitdelar i båda. Primären hade fått en liten midja på axeltappen som locket glider på, så det fick jag svarva ner och tillverka en bussning med tjockare gods.
Har bytt alla lager på drivaxel och sekundäraxel också.
Alla gillar ju bilder, så här kommer några.
Rivning påbörjad
Godis har anlänt från Ronnies
Ut med boggin!
Bort med axlarna och alla skitdåliga lager…
Rev-broms
Nysvarvad variatoraxel och nysvarvad bussning
7 kuggs med 3” pitch
Påbörjad rivning av aktern
Uppvinkling av styrstång
Förlängning färdig, axel kortad, yttre hjul fimpade
Dropbrackets tillverkade. Ska få lite puts + färg
Håller på att lära 13½-åringen som ska ha skotern sen att meka, och jag har dessutom pajat min vänstra axel, så allt kommer att gå lite långsammare framöver.
Han fick plocka lös och ta isär alla boggihjul häromdagen, imorgon ska vi åka och köpa nya lager till dom. Han har dessutom tagit bort orginalförstärkningarna vid bakre boggifästet för att dropbracketsarna ska rymmas. Inte illa!
Så… Vad tror ni? Bra eller anus? :eyebrows:
Kommentera gärna!
/Tobbe
Senast redigerad av en moderator: