Projekt Skidoo olympiq -71 började med att morfar hade en Aktiv 440/600 som i vintras ådrog sig ett gashäng och skenade rakt in i en björk, vilket blev ett resultat på att chassiet vart bara pären kvar av.
Motorn i aktiven(som klarade sig med endast en avflugen tändhatt) som säkert många vet en pålitlig Rotax 440 klenod på ca 25-30hk! :hmmmm:. När skotern hade svikit och inget annat altenativ var att skrota skotern tog jag (smart som jag var) genast och plockade ur motorn. Då fick ja den brillianta idén att ja skulle ge den gamal olympiqen ett nytt liv som stått i skogen ca 5-7år med skuren motor.
Det var då det rikitga projektet började. Jag bestämde mig för att slänga i rotax 440in och endå försöka behålla den så orginal i utssendet som möjligt. Olympiqen drogs in i garaget för en översyn, okej det var allt annat än bra i utgångsskick fort vart skotern nerskruvad i molekyler och ja började mäta och mäta och återigen mäta för att lina in variatorerna med varandra- så nya motorfästen var bara ett måste. Efter ett par timmar i oändlig koncentration och huvet fullt av mått fick ja motorn där ja ville ha den. Jag tog med mina mått på motorfästena och tvär for in på industriprogrammet på liljaskolan för att klippa till mina nya fästen. Ja la fästena på hyllan och sökte mig ner mot den extrema rullboggien hehe! lagrena på drivaxeln fanns inte, drivaxeln hade börjar nöta i kedjehuskåpan:tsk:, nya lager och lite magi så vart även det som nytt!:nuts:
Då ja inte har möjlighet att lägga in bilder på bygget just nu så ska jag fixa det ikväll (om jag inte ska skruva hehe) men hoppas ni följer mig under projektets gång!
Motorn i aktiven(som klarade sig med endast en avflugen tändhatt) som säkert många vet en pålitlig Rotax 440 klenod på ca 25-30hk! :hmmmm:. När skotern hade svikit och inget annat altenativ var att skrota skotern tog jag (smart som jag var) genast och plockade ur motorn. Då fick ja den brillianta idén att ja skulle ge den gamal olympiqen ett nytt liv som stått i skogen ca 5-7år med skuren motor.
Det var då det rikitga projektet började. Jag bestämde mig för att slänga i rotax 440in och endå försöka behålla den så orginal i utssendet som möjligt. Olympiqen drogs in i garaget för en översyn, okej det var allt annat än bra i utgångsskick fort vart skotern nerskruvad i molekyler och ja började mäta och mäta och återigen mäta för att lina in variatorerna med varandra- så nya motorfästen var bara ett måste. Efter ett par timmar i oändlig koncentration och huvet fullt av mått fick ja motorn där ja ville ha den. Jag tog med mina mått på motorfästena och tvär for in på industriprogrammet på liljaskolan för att klippa till mina nya fästen. Ja la fästena på hyllan och sökte mig ner mot den extrema rullboggien hehe! lagrena på drivaxeln fanns inte, drivaxeln hade börjar nöta i kedjehuskåpan:tsk:, nya lager och lite magi så vart även det som nytt!:nuts:
Då ja inte har möjlighet att lägga in bilder på bygget just nu så ska jag fixa det ikväll (om jag inte ska skruva hehe) men hoppas ni följer mig under projektets gång!