Projekt Skoterlastflak

R

Robin

Tänkte börja skissa på ett lastflak ihelg så fort bilen kommer hem.

Tanken är att det ska bli en platå ovanpå befintliga flaket för att få plats med fler maskiner.

Med enkelhytt är ju lastkapaciteten ganska så begränsad så tänkte slå 2 flugor i en smäll och samtidigt bygga till ett förvaringsutrymme undertill.

Samtidigt behöver jag få plats med en ramp som ska vara lätt att dra fram och kroka fast i flaket.
Att ha en snöhög som ramp är ju inte det optimalaste.

Bilen är en Silverado 2500 -90 med 8 fots flak.

Tips Idéer och bilder på andra byggen är mer än varmt välkommna!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vet inte om det hjälper så mkt. Men gjorde en snabb bild i paint av ett flak som far har till en av hans släpvagnar.

Från vänster ser du undersida, från sidan och ovansidan.
Stödbenen pressar mot släpvagnens fyra hörn och därmed åker den ingenstans. De tre hålen på vardera sida är gjorda för att kunna komma åt ramen genom aluminiumplåten. Spännband är ett exempel men vi använder den sällan till skoterfrakt. Allt är i aluminium, ramen är ihopsvetsad och plåten är fastskruvad mot ramen.
Den sitter på en skitstor tysse som jag tror mäter runt 5m. Riktigt bra skoterkapacitet.

Om jag får möjlighet kan jag ta en bild av den.

R

Robin

För att visa att det inte står helt still så är en viss del av materialet inhandlat:

Så i vinter behöver vi för hoppningsvis inte se en sån här bild igen:

Budgeten är satt på 3000kr. och drygt första 1000lappen är sprättad på profilen.

R

Robin

Var lite dålig på att fota men här är i alla fall dagens syssla:

Bredden blir 235cm (mer än så blir olagligt)
Längden 275cm.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
ser bra ut! funderar på att skaffa pickis jag med men nu har vi ju byggt vagn för 4 skotrar så att , Blir till att köpa kombi istället:p

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Får man bara fråga vart ni får tag i material? häromkring så vägrar "mek/svets/järn" företagen sälja till privatpersoner till annat än hutlösa överpriser och byggmax och andra ställen har ju inte metall i sitt sortiment precis :/

Är det så att alla ni som får göra roliga projekt jobbar på verkstäder och får köpa billigt genom dem eller hur gör ni? Lite tråkigt när man aldrig kan göra det man är sugen på pga att det blir billigare att köpa en färdig produkt (som är långt ifrån billig) i slutändan :(

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag köper det jag behöver från sådana "mek/svets/järn-företagen" som du nämner. Fast inte till hutlösa överpriser, snarare tvärtom.

Kanske olika beroende på var i landet man bor.

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Får man bara fråga vart ni får tag i material? häromkring så vägrar "mek/svets/järn" företagen sälja till privatpersoner till annat än hutlösa överpriser och byggmax och andra ställen har ju inte metall i sitt sortiment precis :/

Är det så att alla ni som får göra roliga projekt jobbar på verkstäder och får köpa billigt genom dem eller hur gör ni? Lite tråkigt när man aldrig kan göra det man är sugen på pga att det blir billigare att köpa en färdig produkt (som är långt ifrån billig) i slutändan :(
Björns Stålmagasin i Borlänge säljer stålprofiler till företag och privatpersoner.
Jag köpte av dem när jag byggde min släpvagn.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kom bara ihåg att du får inte bredda hur mkt som helst... är väl max 20 cm utanför lasten får sticka ut om jag inte kommer ihåg fel nu.

Ja nu när jag läste lite mer noga så verkar du ju ha koll på det där :)

Last edited: