Tråden här har sedan start handlat om våra hembyggda bandkitt. Riktigt kul hobbyprojekt som vi definitivt kommer fortsätta med. Ni kan vara lugn, mer uppdateringar på den fronten kommer här fortsättningsvis! Hemmabyggen har sin charm trots att det finns färdiga kitt att köpa ;-)
Vi har länge drömt om att testa något av de produktionskitt som finns på marknaden.
I dagsläget finns att välja mellan Timbersled, Mototrax, Snowtech, CMX och Yeti.
Det mest sofistikerade är Yeti Snow MX, tillverkat av C3 powersports.
Mycket av deras produkt är präglat av teknisk perfektion med fokus på låg vikt.
Bandtunneln är tillverkad i kolfiber, kuggremsdrift och titankomponenter såsom boggiarmar, drivaxlar och bultar.
Av den anledningen valde vi att testa beställa Yetis bandkitt. Definitivt inte det billigaste alternativet men förhoppningsvis det bästa på marknaden. Farbror Barbro brukar ju säga: "Det finns inga genvägar till den perfekta bandsatsen" ;-)
Tror faktiskt vi är en av de första i Skandinavien som fått dessa kitt levererade.
Leveransen kom den 23 december. Vilken fantastisk hjulklapp!
Vi valde mattlängd 129" vilket i detta sammanhang kan betraktas som ett mellanting.
För skoterfolk kan en Bergshäst 121" ses som en Renegade, 129" liknar en Summit 154" och en 136" är kanske något som en RMK 174" om ni fattar vad jag menar...
Allt kom snyggt förpackat i prydliga kartonger.
Spontant känns finishen imponerande. Väl genomtänkt med snygga detaljer!
Smart spänning av kedjan. En excenter förflyttar hela bandkittet bakåt. Man drar därefter åt bultarna (titan) som håller allt på plats.
Skidspindeln är gjord av vackra kolfiberdetaljer. Tycker dock att våran spindel har sina fördelar med sin enkelhet.
Intressant att Yeti har en annan teori om skidbultens placering. Vi har alltid kört med skidbulten lodrätt under hjulaxeln vilket har funkat alldeles utmärkt. Här har Yeti valt ett försprång på mellan 5-7 cm bakom hjulaxeln. Skidgummit har en styv och neutral attityd jämfört med Timbersleds, vilket är både mjukare och samtidigt mer uppvinklat.
Främre boggiarmen är tillverkad av titanrör. Ser nästan ut som rostfritt...
Bakre boggiarmen är gjord av plast eller kanske lite finare uttryckt: "komposit". Istället för en sax har man valt en glidfunktion. Det följer med några extra mellanlägg där man kan välja hur stor rörelse som kan tillåtas. Framgår inget i monteringsinstruktionerna hur de olika inställningarna påverkar fjädringsrörelsen.
Kolfiber är alltid snyggt!
En kartong med fit-kitt anpassat specifikt för KTM 500 EXC. Allt har passat mycket bra bortsett från den övre bussningen på kulleden till staget. Hålet var 10 mm men vi fick borra upp det till 12 mm. Ingen stor grej att rätta till när man har tillgång till en svarv. Beställde en extra kuggrem vilket kan vara bra att ha i fall något oväntat händer. Turboenstånkan slår hårt;-) Återstår att se om kuggremmen håller som utlovat. Kuggremmen är ca 25 mm bred.
Den levereras med en 17 liters extradunk. Smart fastsättning! Snyggt och bra men är osäker om detta kommer funka under isiga förhållanden. Tyvärr kommer vi inte kunna använda denna dunk p.g.a. turbon och intercoolern under bakskärmen. Vi skissar nu på en lägre hembyggd dunk i aluminium som ska rymmas där under....
Raptordämpare i boggin.
Beställde Yetikittet med en tredjedämpare istället för det stumma staget men tyvärr var detta restnoterat. Vi kommer få detta levererat i januari. Blir intressant att se om det får plats eller om vi måste bygga om plenumet.
Alla drivaxlar har splines. Titan har låg vikt, likvärdigt med aluminium och nästan lika starkt som stål. Bromsskivan sitter monterad direkt på drivaxeln.
Vikt på banddelen komplett med stag och kedja men inte skida. Riktigt låg vikt men samtidigt nästan samma vikt som våran kortbandade hembyggda GEN3 ;-)
Senaste inläggen i denna tråd har handlat om att flytta upp intercoolern under bakskärmen. Blev grova gissningar hur allt skulle se ut för att funka. Den vinklade nippeln på bränsleslangen till extraspridaren är kanske det enda som blir tajt. En liten svingrörelse på banddelen kan kanske leda till att denna måste konstrueras om.
Grymt laddad inför vår första provkörning!
För mer info om Yeti:
https://yetisnowmx.ca/