Propan drivna skotrar..? Nytt..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Satt o kika runt lite på snowest.com och kom över ett par annonser på propan driva skotrar..!
Något som i mina öron/ögon verka vara nå ***** underligt.

Någon här i sverige som kör runt här i Sverige på en tändar-skoter? ;) Någon som vet mer inom detta än jag?
Är det vanlig "tändar"-gas de kör på, dvs. propan? Eller är det något annat där borta i USA?

//Rasmus

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . jag läste om de i snowmobile för nått år sedan att brp har byggt en modell så de kan användas av tex fjällräddare i alperna och de delar av europa där de råder strikta förbud..

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
aka autogas, lpg

propan är ju bra för miljön, lite mindre CO-utsläpp än andra bränslen. Även mindre stoft och partiklar.

Men prestanda är ju inte så imponerande, typ samma som bensin.

Sen är det en massa tjorv med att få in det i rätt luft/bränsle-blandning, man förvarar ju det i en gasflaska. en massa kolijox för att få in det i cyllarna

En bra grej är att det är tändbart fastän det är mycket kallt, det talar ju för ett snöskoteranvändande

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hur svårt är det att få tag på propan i Sverige? Vad kostar det?
De som köper färdiga kit verkar inte ha så stora problem med det..

Kanske framtidens skotrar?!

Någon som även vet vad c:a priset på en sådant kit är?

Mvh

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tjena,

Satt o kika runt lite på snowest.com och kom över ett par annonser på propan driva skotrar..!
Något som i mina öron/ögon verka vara nå ***** underligt.

Någon här i sverige som kör runt här i Sverige på en tändar-skoter? ;) Någon som vet mer inom detta än jag?
Är det vanlig "tändar"-gas de kör på, dvs. propan? Eller är det något annat där borta i USA?

//Rasmus

Tändargas kan även vara butan.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Motorgas LPG (för engelskans Liquified Petroleum Gas, tillika "gasol") bör väl fungera?
Drygt 95% propan i det, resten butan.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Sant. Så i teorin borde de gå att köra på gasol?

Någon som har mer info om själva ombyggnads kiten etc.? Man kommer ju nästan 20mil på en tank!

//Rasmus
menar du allvar att du ska köra omkring med en fastskruvad gasoltub? för bensintanken är ju bara att lämna hemma :)

om jag hade gjort det hade jag sett till att få ett tryckkärl som passar bra mot maskinen. Det är ju ganska högt tryck så sfäriskt eller cylindriskt på något sätt måste det nog vara...

men jag har så svårt att förstå varför någon vill göra något sånt