Prova alla skotrar du kan.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det är mitt måtto.

Eftersom det är så svårt att få prova hos handlarna har jag uppmanat alla sista åren att prova alla möjliga modeller de kan.

Vänner och bekanta som dyker upp i olka sammanhang, jag frågar om jag får testa den en liten sväng.

Bara 5 minuter kan ge mycket information.

Ibland tänker man, men den här var ju trevlig, ibland tänker man, en sån här ska jag då inte någonsin ha.

Man kan hålla det för sig själv, så man inte sårar någon ;)

Nya OCH gamla modeller, långa, korta, breda, smala...

Snåla inte heller om någon vill prova din maskin, nästa gång är det du som frågar!

Testa alla du kan! :thumb:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
men provkör ingen som du inte har råd/kan köpa bara, det går aldrig vägen :D
nä skämtar bara..

edit: jag brukar provköra så fort jag får chansen.. dock håller jag mig ifrån skotrarna som är över min prisklass..
man blir bara besviken på sitt gamla skrälle då =)

självklart lånar jag ut min till den som vill prova, jag är av den godtyckliga typen som räknar med att föraren står för ev. skador.

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag provkör ingen skoter om det inte är nån som frågar om ja vill testa.

mä min vanliga otur så går det alltid åt helvete... :p

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är mitt måtto.Testa alla du kan! :thumb:
Helt rätt, här i Piteå idag var det en diger ström av testkörningar från kl 10-15 konstant flöde, till huvuddel BRP maskiner Lynx och Ski Doo samt även Arctic, Polaris samt Yamaha, alla väsentliga maskiner med andra ord.
Särskilt tack till alla de ÅF som ställde upp givetvis

Somliga gick så bra att skärpan inte hann med:biggrin1:

Skämt åsido, det kommer bilder på hemsidan www.pssk.se så snart det sållats, vart ett hundratal bilder som ska kollas av, krympas osv och sen var det ett par kameror till här och där så håll ögonen öppna till början på veckan, det här får väl då kallas teaser på det massmediala språket.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tyvärr har jag svårt att få provköra vid såna tillställningar då de flesta kräver krav på förarbevis. jag kör på mitt traktorkort som jag tog -98 men det syns ju inte på körkortet.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Provar aldrig nån annans skoter så länge jag inte är 100% säker på att den är sämre på allt
då slipper man ligga hela näterna och grubbla på hur fan man ska få kärringen att gå med
på ett skoterbyte =)

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag provar då alla jag får möjlighet att provköra. Kompisars, åker iväg på skotervisningar mm. Sen så brukar jag också låta andra prova min om dom vill

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Så sant så.
Provade en 08'as summit 800 här för nån månad sen och insåg på studs att en sån kommer jag aldrig köpa.
kändes helt enkelt inte rätt för mig, för skum körställning och ostabil.
Kör annars en AC crossfire800 2010 som jag trivs rätt bra med.
Enda positiva skotern jag testat annars i år var Polaris rush 600.
Nya förlängda rushen finns iaf med i tankarna inför stora skoterbytardagen 2012

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Då återstår ju att ta förarbevis då. Vad är problemet? Körkort innan 2000 eller förarbevis.
Du förstår inte vad problemet är!
Har man körkort innan -00 så syns det inte på körkortet att man har förarbevis..Ska jag då ta förarbevis bara för att få en jäkla lapp som jag kan visa för ÅF så jag kan provköra deras maskiner??

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det behövs väl inte heller förarbevis om du har ett körkort taget innan år 2000? Eller så förstår jag mycket riktigt inte problemet..

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det behövs väl inte heller förarbevis om du har ett körkort taget innan år 2000? Eller så förstår jag mycket riktigt inte problemet..
Nä precis, ska då ÅF ringa polisen varje gång en person med ett sånt körkort ska prova en skoter för att kolla att denne har förarbevis?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Snackar vi bilkörkort så står ju utfärdandedatum på baksidan av körkortet, han använt mitt några ggr för att provköra

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
groban: tror nog återförsäljarna har rätt bra koll på att du får köra snöskoter om du har körkort utfärdat innan 2000, visa upp det och kör=D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min fru har ett traktorkort, men det finns ingen information på kortet som berättar när det är taget. Stämpeln är ej läsbar. På utseendet skulle jag gissa på 1800-talet, men å andra sidan skulle jag lika gärna gissa på att det är gjort av vår 5-åriga dotter. Och av dom som tog detta kort 89 skulle jag tro att ungefär ingen förutom min fru har det fysiskt kvar.

Själv har jag provkört allt jag kommit åt under hela min livstid, kommer ihåg då man gasade omkring på en tidig formula plus på tomten där NKV i Luleå är idag, utan att ha koll på hur helvetes potent den var (på den tiden)... Den gamla -74 tn't kändes lite jobbig att sadla efter det.

Som Beretta säger, kör allt du kommer åt! Själv körde jag PRO RMK med gott resultat härom helgen, tyvärr så har jag lite svårt att uppskatta 2-taktarnas tama gassvar, så jag åker nog 4-tec året ut.

Men jag är sjukt nyfiken på 2012 M8 (eller motsvarande)! Men man lär ju behöva boka typ nyss för att få en...