Prowler 440 -90 elschema

TommieM

Medlem
3 jan 2016
6
0
1
Borlänge
Hej på er.
Söker ett elschema till prowler 440 -90.
Får ingen gnista på fast jag byglar över nödstopp tändningslås och gashängsstoppet.
Vill följa upp alla kablar då någon har varit och kopplat lite tidigare.

Endast gnista när jag gjordar svarta kabeln på CDI boxen.

Körde lite i söndags och då slocknade den vänstra cylindern,
kan halva tändspolen ge upp sådär.

Tacksam för svar
/Tommie

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar alltid gå att googla fram skoterelschemor, dock har jag inte provat i just detta fall. Troligen duger det med ett schema för vilken tvåcylindrig Arctic som helst av ungefär samma årsmodell.
Tänk på att på de flesta CDI-tändsystem är tändningslås, nödstopp mm kopplade så att de kortsluter en ledning till jord då motorn ska stängas av, medan kretsen ska vara öppen då motorn går. Om man ska felsöka misstänkta saker ska man alltså inte bygla över dem utan koppla bort kablarna.

På en tvåcylindrig motor med dubbeltändspole, har ju tändspolen en enda högspänningslindning och ändarna av den är kopplade till var sitt tändstift. Om det skulle bli överslag från ena änden av lindningen till jord eller primärlindningen inne i tändspolen, så kan man få just det här fenomenet att det bara blir gnista på ena tändstiftet. Det är inte säkert att man kan mäta sig fram till felet med en multimeter, men ett felsökningstips är att byta plats på tändstiftshattarna och se om felet flyttar sig till andra cylindern.

Det verkar inte vara helt ovanligt att Arctic-tändspolar från 90-talet går sönder.

TommieM

Medlem
3 jan 2016
6
0
1
Borlänge
Hej.
Tack för svar.
Jag har kollat google men hittar bara scheman från -92 och framåt och då stämmer inte färgen på kablarna.

Enligt tändningslåset så ska kretsen vara sluten.

Får gnista när jag byter stift.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det verkar kunna krävas lite mer utredningar för att hitta det där schemat. Jag kollade i Clymer gördetsjälvhandboken för Arctic '90-98 , den finns ju scannad och ligger ute lite varstans på nätet. Men elschemorna där är totalt oanvändbara, det verkar som om någon på förlaget har ritat om dem efter eget huvud. CDI-modul, tändspole mm finns inte med i något av schemorna och i en del av dem finns det uppenbara fel, t ex att tändningslåset är ritat som om samma poler ska ha kontakt både i till- och från-läge.

Så det gäller nog att hitta schemor från Arctics egen dokumentation.