prox 800 knacksensor

153nitrous

Medlem
13 apr 2009
34
0
1
har en iq440 med en prox800 motor från 03, knack sensorn är bort plockad och skotern går inte som den ska. den varvar inte riktigt ut, stoppar vid 6000rpm. kan de bero på knack sensorn? någon som har ett el schema till en polaris 800 från 03? eller vet vilken färg kablarna ska va?

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Det är med största sannolikhet på knacksensorn. Jag bytte motor i en polaris 440 till en 700 för några år sedan, när jag provstartade den så gick den precis som du beskriver. Efter många om och men så provade jag byta knacksensorn, tog den som satt på 440 motorn och då gick skotern som den skulle! Den som satt på 700motorn var alltså trasig, det bästa vore att du får tag i en fungerande sensor och monterar den, den sitter ju inte där för ro skull :) Har tyvärr inte koll på elen, men det kanske nån annan vet??

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är med största sannolikhet på knacksensorn. Jag bytte motor i en polaris 440 till en 700 för några år sedan, när jag provstartade den så gick den precis som du beskriver. Efter många om och men så provade jag byta knacksensorn, tog den som satt på 440 motorn och då gick skotern som den skulle! Den som satt på 700motorn var alltså trasig, det bästa vore att du får tag i en fungerande sensor och monterar den, den sitter ju inte där för ro skull :) Har tyvärr inte koll på elen, men det kanske nån annan vet??
Nu hade väll ändå inte 440'n knacksensor.

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Jag ber om ursäkt för vilseledande info! Det är en tempgivare som sitter där, många (däri bland jag) förväxlar den med knacksensor. Jag är inte så hemma på just polaris, men i vilket fall som helst så fungerar inte tändningen som den ska om tempgivaren är trasig. Så om den är bortplockad från din så kan ju det vara felet??

153nitrous

Medlem
13 apr 2009
34
0
1
Jag ber om ursäkt för vilseledande info! Det är en tempgivare som sitter där, många (däri bland jag) förväxlar den med knacksensor. Jag är inte så hemma på just polaris, men i vilket fall som helst så fungerar inte tändningen som den ska om tempgivaren är trasig. Så om den är bortplockad från din så kan ju det vara felet??
tempgivaren sitter kvar det är bara knacksensorn som är bortplockad.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Har för mej att styrenheten blir knäpp om knacksensorn är borta, den känner av det och går in i ett failsafe-läge som inte ger full effekt. Många har en hel del problem med knacksensorn och särskillt med dubbelrör av nån anledning, den verkar vara för känslig på vissa maskiner. Det funkar inte heller att ha den ansluten men losskruvad, den ska registrera en del vibrationer för att styrenheten ska veta att sensorn är ok. En del har laborerat med att montera den med en O-ring under för att dämpa lite om den varit för känslig. Annars så är det ju en jävligt bra grej att ha om det funnkar, har säkert räddat många motorer.

153nitrous

Medlem
13 apr 2009
34
0
1
Du skapar då fördjävligt många trådar om samma sak förövrigt...
lär dej räkna! eller kanske läsa... i den andra tråden i polaris forumet frågar jag efter färgerna på kablarna till knacksensorn! du behöver inte läsa trådarna om du tycker det är jobbigt!!!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
lär dej räkna! eller kanske läsa... i den andra tråden i polaris forumet frågar jag efter färgerna på kablarna till knacksensorn! du behöver inte läsa trådarna om du tycker det är jobbigt!!!
Men snälla lilla person, du har tre trådar som antingen handlar om vilken färg kablarna till knacksensorn har, tips på varför din 800 går dåligt eller både och. Alla trådarna går oavsett ut på samma sak vilket för mig ser lite, efter ut. Och om du blir så till dig behöver du inte läsa mina inlägg :bootyshake:

153nitrous

Medlem
13 apr 2009
34
0
1
Men snälla lilla person, du har tre trådar som antingen handlar om vilken färg kablarna till knacksensorn har, tips på varför din 800 går dåligt eller både och. Alla trådarna går oavsett ut på samma sak vilket för mig ser lite, efter ut. Och om du blir så till dig behöver du inte läsa mina inlägg :bootyshake:
undra vem som är efter? jag tror ju inte var enda en som sitter på det här forumet läser alla trådar, vill jag ha ett snabbt svar på färgen på kabeln så gör jag självklart en ny tråd. hur gammal är du 14? eller bara efterbliven?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
undra vem som är efter? jag tror ju inte var enda en som sitter på det här forumet läser alla trådar, vill jag ha ett snabbt svar på färgen på kabeln så gör jag självklart en ny tråd. hur gammal är du 14? eller bara efterbliven?
Haha jadu om vi ska sitta och kasta ordet efterbliven på varandra så lär vi få hålla på ett tag för du verkar lika efter du min vän. Och baserat på dina formuleringar känns fjortis åldern närmare dig än mig tyvärr.