Puderanpassa en Phazer RTX '10

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Halloj!

Håller på att få ordning på Phazern så mycket som det går innan vi tar en långledighet uppe i funäs. Som den är just nu är den helt standard, och har aldrig lyckats att "köra" fast, dock har den lagt sig på sida när den börjar gå på skrå och speciellt om de är mjukt bredvid.

Så är på jakt efter nya skidor, har läst mycket om MTX skidorna, eller Slydog powerhounds eller C&A pro skidor, dock tycker jag det är väldigt luddigt vilka som är bra på vad. Om jag istället säger så här, just nu upplever jag den något tungstyrd samtidigt och lite för spårkänslig när det är hårt. Så vill åt några lättstyrda, som bär och styr bra i lössnön. Ledsnat på att ligga på järnet på en hård led, så om de styr lite dåligt på hårt så gör de inte mig något, hellre det än spårar.

Några tips? Behöver få tag i dem helst inom en vecka så är ganska brådis med svar, pris är inte avgörande men vill åt något prisvärt. Måste byta skidor 2 gånger varje vecka så vill åt kompletta som passar rakt på (kan inte frakta den med bredare skidor). Har du tips på både styrstål och skidor för ändamålet så dela gärna med det också ;) Tack på förhand!

/Mvh Andreas H

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
MTX skidor funkar bra tycker jag. Men smaken är som baken, dvs delad.
Dock så går ju inte en phazer i puder hehe..

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
MTX skidor funkar bra tycker jag. Men smaken är som baken, dvs delad.
Dock så går ju inte en phazer i puder hehe..
Låter bra! Är de nämnvärt trögstyrda jämfört med original skidorna?

Hehe, nja den är ju lite "stympad" men tycker faktiskt den fungerar förvånansvärt bra ändå när det inte är så djupt. Gäller ju att hålla lite fart och inte fega ur bara. Men det är klart, är de bottenlöst blir det jobbigt. :weird:

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Fick inte så bra respons på SLP PP/Powder hound så jag valde att prata med återförsäljaren.

Ska prova på GYTR MT-9or med 3" styrstål, verkar vara mycket delade meningar om dem, men han hade haft några som provat de och varit nöjda!

Minst sagt intressant design, återkommer med resultat!

Last edited:

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
tror dom låg på 1395:-
Bågen sitter fast redan, vet inte om stålet. Bad dom stoppa på den när jag köpte skotern.

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Till min som är en RTX fick jag köpa nya stål etc. Gick på närmare 4 helt kompletta. Vissa har tyckt att de är bättre än Mountain skidan medan andra verkar tycka motsatsen. Men vi får se, ska bli kul att testa skillnaden!

Läste några "reviews" på Ty, och ska tydligen vara 7.5" breda vid infästningen och 9.5" som bredast i fram om det kan stämma..

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Fick inte så bra respons på SLP PP/Powder hound så jag valde att prata med återförsäljaren.

Ska prova på GYTR MT-9or med 3" styrstål, verkar vara mycket delade meningar om dem, men han hade haft några som provat de och varit nöjda!

Minst sagt intressant design, återkommer med resultat!
Ser intressanta ut! Är på jakt efter bättre skidor till min xtx... Annars lutar det nog åt yammas mountainskidor.

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Efter många om och men så är ett par SLP PP på väg. Eftersom jag har en Phazer så drog de iväg ganska mycket med nya bussningar, fästen och bult etc. Så helt plötsligt gick de på strax under 5, då klev ena killen hos återförsäljaren in i diskussionen och sa åt dom att rekommendera mig att låta dem ta in powder pro skidor istället som passar mindre modifikation och landade som känt en bit under 4 istället.

Kikat lite reviews och även om man inte kan lita blint på dem kan de vara värda att höra iallafall.

Ena tyckte att de här carving-skidorna var kanon, lättstyrda och gjorde sig bra i de lösa, dock tyckte han att själva carving delen kunde varit lite längre så maskinen istället för att enbart sträva uppåt i de lösa så kanske den kunde lagt sig ovanpå helt. Andra har sagt att den svängt lite dåligt i mjukt och är svår att göra långa pudersvängar.

Men mountain skidan verkar vara ett säkert kort annars. Så tyvärr lämnar jag nog lite åsikter om SLP skidan istället

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
Satte 8" powderhound på min rtx xtx och dom är jag grymt nöjd med styr bra på led och flyter snuskigt bra i pudret.

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Köpte yamahas tillbehörs skidor till min RTX -10 och är riktigt nöjd. Kan lätt åka ut på vilken myr som helst och bryta omkull den å leka och det blev bättre även på led då deras skida påminner starkt om SLP skidorna som är uppbyggd i 3 steg.
Landade på ca 3300kr med fästen och allt. Flyttade över båge och styrstål.

Nu känns det bara som att en 38 matta vore på sin plats.

Last edited:

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Såå, nu har jag provat en liten repa.

Rent spotant så är dom väldigt tungstyrda när det är hårt, så länge man är på väg går det rätt bra men värre är de när man står still.
Men det är klart, styr man så går dom dit man vill. Provade även ut i pudret, där är de helt underbara! Styr bra, flyter riktigt fint!
Hade jag vetat att de varit så här trögstyrda hade jag valt att prova Mountain skidorna faktiskt. I och med att jag ledsnat på att ligga på som fanken på leden så behöver jag inte kunna styra så fruktansvärt. Ska även ta och kolla över skidvinklarna när jag får möjlighet.

Vill inte öka trycket på främre dämparen i boggin heller, för som det är nu så tar den sig fram riktigt bra.

Fråga till er andra som kör SLP skidorna, använder ni original gummin? Jag flyttade över och använder original - men det att forcera för att få dit dem så funderar om SLP hade några eftermarknad som passar bättre?

Mr-cave: Är de mountain-skidorna du har eller mt-9orna?

/Mvh Andreas H

A

AndyLee

Tycker Fejsern har för hårt skidtryck även i originalutförande, jag har släppt balatan max och spänt på främre dämparen något och har även rätt lite luft i framvagnen. då känns det rätt bra med originalskidorna, men pp bygger ju lite och jag har inte satt tillbaka mina än.. Håller med om att PP flyter sjukt bra i Puder, lite konstigt med tanke på att man får känslan av att all tyngd är på skidorna på led! om jag köpte skidor nu så skulle jag kanske överväga att köpa yamahas mountainskidor om dom är lika höga som rtx original...

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Faktiskt, måste hålla med. Mountain-skidorna har jag inbillat mig att vara smidigare helt klart. Det är lite bök att få dit SLP skidorna med original gummin, saker som att man inte kommer åt med något annat än fast nyckel eller skiftnyckel på muttern närmast gummit om man väljer att ha skidan längre bak. Men jänkarna är ju inte kända för deras passform. Jag fick äran att ligga på lite på nypistad led nyss, och satan så bra de beter sig där!

Så min åsikt är följande.

Flyter och svänger riktigt bra i puder och när det är mjukt. Väldigt lättstyrd och trevlig så fort det är mjukt. Dem greppar helt fantastiskt när det är hårt också - märks varför de är populära i t.ex skotercross! Men i och med att den styr så bra kommer det ju lite naturligt att den är spårkänslig och trögstyrd när man väl är i spåren.

Om någon har tips på andra gummin som passar bättre så PM:a mig gärna eller skriv i tråden. Behåller nog skidorna ett tag till, kanske väljer jag att prova på Mountain skidorna om jag lyckas få en köpare på de här.

/Mvh Andreas H