Då vare dags de man aldrig trodde skulle ske jag kommer dra PULKA i vinter.. pga tillökning i familjen, så kommer frågan.
Vilken skoter pulka ska man välja för bästa komfort ?
Vilken skoter pulka ska man välja för bästa komfort ?
Hjulboggie.
Visst skojar du? Att sätta frugan på en alaska sled, då är inte skiljsmässan långt borta.
Eller du kanske säljer den.
Frågar igen. Är det igen som dragit eller åkt goforts pulkaunderrede?
Rullhjul har bra humor faktisktHjulboggie.
Visst skojar du? Att sätta frugan på en alaska sled, då är inte skiljsmässan långt borta.
Jag har använt en hemmabyggd platta för att dra hem älgar och havererade skotrar i flera år och jag ser några svagheter med den planen. För det första så går en platta ganska tungt. Inte så jävla farligt tungt, bakom fyrhjulingen känner man det inte eftersom att den drar så hårt men bakom skotern så går den märkbart tyngre än en gofortkälke eller nilapulka. En annan nackdel är att den är ganska otymplig, den tar plats bakom skotern eftersom att den lätt vill gena eller sladda ut i kurvor och sen så glider den lätt i sidled om det är snett. Dessutom slits en platta väldigt snabbt, jag menar om du bara använder den för att pimpla så är det väl lugnt och den håller i flera år men skidorna på en nila håller helt klart flera år längre. Och sen så ligger allt på marknivå så det hamnar snö och annat jävelskap från skotern över hela lasten.http://dl.dropbox.com/u/13063082/cosafe_rapport.PDF
http://markussons.se/om-alaska-sled/
Enkel, hållbar och komfortabel. Vid en första anblick kan man tro att en komplicerad pulka med fantasifullt designad fjädring är det bästa, men det mesta tyder på att så inte är fallet. Dvs - montera en sittpulka (gärna med värme) på en Alaska sled så har du sannolikt bästa lösningen.
Det är aldrig problem med en nilapulka att det hakar fast i vallar.En till sak som jag tycker är en fördel med Brännapulkan är att infästningen för plastmedarna sitter högt upp.
Det är aldrig några problem när man ska över plogvallar eller liknande, det hakar aldrig tag som jag kan tänka mig att det gör med Nilas eller Bamsepulkans lösning på medar.
Likaså hur den beter i lössnö, det känns ju som att Nilas och Bamses medar kommer gå under snön, istället för att trycka ner den så meden hamnar ovanpå snön...