Pulka

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vette tusan om det här bli rätt formum :)
Ska införskaffa en pulka som kärringen + bebben kan åka i till våren.

Vad kör ni med för pulkor ? För / Nackdelar ?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag har en Ockelbopulka som i princip är en Bamsepulka men med ett stabilare underrede. Ockelbopulkan = en Bamse-överdel som skuvats ihop med en ordinär skoterkälke. Den är ohyggligt robust i och med kälkdelens sarg, tål "skogskänning" bra, och överdelen går att skruva loss om du behöver enbart kälken att köra prylar på.

Annars är Nila-pulkan den som är känd för bäst åkkomfort för passagerarna. Beror på hur van gumman din är att åka skoterpulka....är hon ovan så titta på Nila :) Bebben klarar sig bra med endera pulkan eftersom den gosar sig mjukt och fint i mammas knä. Mina ungar har åkt pulka sen ca ½-års ålder och det har funkat utmärkt. Numer åker de själva i pulkan (3½ & 5½ år) och det är mer regel än undantag att de och kompisarna somnar i en hög på väg hem, rekord är 4 ungar i en "sovhög" :D

Pulkan har tidigare dragits med en RS Rage men nu får en Venture Multipurpose tjänstgöra som familjemaskin....och det gör den med den äran :cool:

mvh / Matti

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Ska man ha en pulka som man kan köra sina käresta i så skulle jag rekomendera en pulka med mjuka skidor typ Brännapulkan: http://www.brannapulkan.nu/Brannapulkan/index.htm
eller en Nila pulka: http://www.perssonbat.se/system/webshop.asp?HID=265&FID=242&HSID=3443
Det går inte att jämföra pulkor med detta underredet mot pulkor med den äldre typen av underrede med långa metalskidor som har en liten dämpare som fjädring.

Fördelar med Brännapulkan ( vi har en bränna pulka och en nila pulka i familjen + en kälke med långa plåtskidor med dämpare) är att den är bredare än nila pulkan vilket gör att man sitter 2 vuxna i den utan problem eller 3 barn och bredden gör även att den går mkt stabilt i högrefarter. Den har ofta även en packethållare baktill där man kan ta med xtra pacckning. Denna finns med och utan fjädring, vår Bränna är ofjädrad men jag personligen märker ingen komfort skillnad mot vår nila som har fjädring (dämpare)

Fördelar med Nilapulkan är att den har en överdel som man kan lyfta av om man vill köra lite större saker i den + att den är smal vilket kan vara smidigt om man kör i mkt trångskog mm. I Nilan sitter man bra 1 vuxen och 1 barn eller 2 barn. 2 vuxna tycker jag den är för trång för.

det går att hitta dessa 2 pulkor beg från ca 7000:- och uppåt på Blocket