räcker det med att smälla på större förgasare eller måste man porta också

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
är det nån som provat att smälla på större gasare utan att porta. får skotern mer effekt endå?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Ja man brukar få mer pullver av större gasare .
Ungefär 1 hk per 1mm större förgasare brukar det bli beroende på motor och cc. HK vinsten avtar såklart när man börjar närma sig utblåsets dim eller att vissa motorere har trånga insugskanaler/överströmmare.

Om jag tar min TC som exmpel så har den org 38mm gasare. Den är visserligen portad men den vill ha minst 47mm gasare och har även vinsta av 50mm

Även helt standard TC som har 333cc per cylinder behöver ända uppimot 45mm förgasare för at lev max

En 2cyl 440cc motor som ligger på runt 100hk kan man montera uppimot 42mm fuggar och ha bra register

Man tappar därimot bottendrag med större gasare så det blir svårare att bestycka in variatorer!!
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
hur mycket bottendrag snackar vi om att man tappar då?, hur många mm större kan man sätta dit utan att det blir ett märkbart sämre bottendrag?
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Öppna upp hela vägen.
du får i regel inte mer effekt med enbart förgasar byte.

tänk dig ett sugrör de ger inte mer än sämsta passagen (om du trycker i hop det lite)
Då spelar ju inte arian nån större roll eller hur.

Lycka till
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Dom flesta sportskotrar har tillräckligt stora portar och överströmmare för att ta imot större gasare. Varför tillverkarna håller nera dim på gasarna är helt enkelt bottendraget och soppaförbrukningen.
Sätter man dit 2mm större gasare och bromsar maskinen ser man genast förluster från tomg till minst 6000varv på en maskin som varvar 8400v. Får man en vinst på 4 hk på 8000v så förlorar man minst 4hk på 4000-5000varv gissar friskt att vid 6000v är det jämnt skägg.

Just därför så sätter jag in powerplate på alla större gasare ,,för då luras motorn att tro den har mindre förgasare sålänge man håller sig under halv gas. Kör man powerplate = avdelningsplatta satt på halv gas så kan man tillockmed få lägre förbrukning:thumb: Med PP så märker jag inte av förluster på lägre varv ute i fält trotts närmare 10mm större gasare!! Thundercat org har 38mm och vi sopade dit 47,5mm MED powerplate både före och efter trottel och bottensvaret var minst lika bra som med 38orna. Både 38orna och 47,5orna var vm gasare !! Faktum är att våra egenportade vm 47,5or svarde bättre på gas än lectron 44or som är erkännt svariga på gasen. Så nu blir det portning av lectronarna och även insättning av pp in dom också:eyebrows:

Avdelningsplattor ska man sätta in på alla gasare om man orkar ,,och gärna både framför o bakom trottel. Jag sätter i första han mellan trottel o insug för det ger bäst verkan.
Jag sätter in 0,5mm glasfiberlamminat som jag fräser in i förgasrväggarna och limmar fast . Lite klatrigt men väl värt besväret.