Dom flesta sportskotrar har tillräckligt stora portar och överströmmare för att ta imot större gasare. Varför tillverkarna håller nera dim på gasarna är helt enkelt bottendraget och soppaförbrukningen.
Sätter man dit 2mm större gasare och bromsar maskinen ser man genast förluster från tomg till minst 6000varv på en maskin som varvar 8400v. Får man en vinst på 4 hk på 8000v så förlorar man minst 4hk på 4000-5000varv gissar friskt att vid 6000v är det jämnt skägg.
Just därför så sätter jag in powerplate på alla större gasare ,,för då luras motorn att tro den har mindre förgasare sålänge man håller sig under halv gas. Kör man powerplate = avdelningsplatta satt på halv gas så kan man tillockmed få lägre förbrukning:thumb: Med PP så märker jag inte av förluster på lägre varv ute i fält trotts närmare 10mm större gasare!! Thundercat org har 38mm och vi sopade dit 47,5mm MED powerplate både före och efter trottel och bottensvaret var minst lika bra som med 38orna. Både 38orna och 47,5orna var vm gasare !! Faktum är att våra egenportade vm 47,5or svarde bättre på gas än lectron 44or som är erkännt svariga på gasen. Så nu blir det portning av lectronarna och även insättning av pp in dom också:eyebrows:
Avdelningsplattor ska man sätta in på alla gasare om man orkar ,,och gärna både framför o bakom trottel. Jag sätter i första han mellan trottel o insug för det ger bäst verkan.
Jag sätter in 0,5mm glasfiberlamminat som jag fräser in i förgasrväggarna och limmar fast . Lite klatrigt men väl värt besväret.