Röd/Rosa snö i bandtunneln på Tundra LT

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Har en Ski-Doo Tundra LT 550 -10 som får rosa-röd aktig snö och is i bandtunneln. Detta har dykt upp nu under påskhelgen och jag blir inte klok vars det kommer ifrån. Har letat efter eventuella läckage men hittar inget.

Nån som någon idé?

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Det är en fläktis, därför jag tycker att det inte kan finnas så mycket vätskor som kan läka. Har kikat runt kedjehuset men det är ju så sinnessjukt trångt i dagens skotrar, så man ser inte så väl. Men jag har inte lyckats hitta nått läckage därifrån.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om de vore fett så är de kletigt...oljan kan sprida sig ganska bra i snö så den knappt känns utan syns bara..

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Tusen tack för tipsen

Tar man snön i händerna och smälter den så känns det absolut inget speciellt, så efter att läst era tips så verkar det lurt att pluggen då läker.
Får göra en djupdykning i tunneln å se vad jag hittar

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan inte tänka mig nå annat...enda ja kan tänka mig är olja från kedjehuset..fett borde ha sprätta iväg ganska omgående..

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Lite OT, men är du nöjd med LT ? Är nära att lägga en beställning på 2011 4 takt. Ser ut att vara ett ganska najs ekipage. Hur är framkomligheten i skogen ? Kommer man fram runt träd etc.

Mvh

Per

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Lyckades kanske reda ut gåtan, kontaktade min granne som tekniskt stöd till utredningen. Vi kom fram till att det är fett från boggien, det är det enda på hela skotern som har den färgen. Kedjehusoljans färg var mer mot det bruna hållet. Under 50-mila servicen måste åf ha pumpat i rejält med fett som nu under blidan börjat tränga ut lite smått.

djabag: Är riktigt nöjd med skotern. Med den här vinterns riktigt dåliga före så har man verkligen fått pröva framkomligheten. Visst den har verkligen haft det kämpigt, men vilken maskin har inte haft det. Får man smyga sig fram så flyter den framåt. I skogen där det är trångt är den gudomlig tackvare den smala spårvidden och den vänder på en femöring. Montera ett par plastbelag på skidorna så blir den inte lika tippig i lösföre. Sen så glappar styret ett par centimeter tack vare inbyggt glapp i LTS fjädringen och komforten lämnar lite mer att önska