Racing-440 ( 2000 ) Käkar/bränner tändstift... ?

J

JagLuktarGott

..Nu har ny skotern börjat krångla, precis lagom tills snön är på väg.
Det är en Lynx 440 racing -00a, och den har blivit väldigt sugen på att knäcka högra stiftet varje gång den är kall typ. När man startar den så startar den alltid på 1a eller 2a rycket, med lite prime'ning, och sen går den fint på tomgång osv.. sen när man kör iväg så känns det bra mycket att den är kall och lite seg, och eftersom inslagsvarvet är på 5,5 och den driver frammåt på runt 6, så är det svårt att köra försiktigt med den när den är kall.
Och problemet är att så fort man kör några hundra meter, och så råkar man gasa pyyyytteliiite för mycket, så dör höger cylle, och tar man ur stiftet och kollar så är det nersurat som fan, alldeles blött, och byter man sen till ett nytt stift, då äre bara att köra, då vägrar det pajja igen, men just när den är kall så vill den sura ner höger stift så pass mycket att det pajjar.
Kan det vara att den är så känslig när det är kall bara? och det är jag som inte har tillräckligt med tålamod? men endå så har jag knappast bråttom med att gasa, ska man behöva varmköra den hemma på gården i 10-15min utan att den ska göra såhär?

Det sitter ett par Champion Rn2c stift i den för er som undrar.

Nån som har nått vettigt svar på detta beteende? :(
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
pröva med att låta skotern stå på tomgång tills motorn har blivit varm ca 50 grader sen gasar du mer och mer och blåser ur den ett par vändor!
 
J

JagLuktarGott

har ingen tempmätare, bara templampa!
Men jag ska testa att varmköra den som FAN nästa gång få se..
 
J

JagLuktarGott

ska jag testa nya stift imorrn!

Sen så tänkte jag lite på en sak, enligt tabellen så ska det vara samma stift i min 440 racing,
som det ska vara i farsans gamla cobra ultra 500 -96a, är inte det lite konstigt?
Borde det inte vara andra stift i racingen eftersom den går MYCKET hårdare?

Och jag kollade på champions hemsida nu, och stiftet som sitter i min nu (Rn2c) var ett "regular" stift, och så stod det:
"Resistor plug, 14mm, 3/4" reach, 13/16" hex head, copper core"

säger det er nånting? låter det vettigt?
:confused: :rolleyes:
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Gnistrande problem..

Tänkbara orsaker :
* Flotörhöjden fel justerad.
* För stora lägfartsmunstycken och/eller fel justerad luftskruv
* Skitiga förgasare / gammalt bränsle.
* För Kalla tändstift.
* För stort elektrodavstånd
* Chocken dåligt justerad.
* Glappa reedkorgar.

Åtgärd :
*Justera ner elektrodavståndet till 0,4 - 0,5 mm
* Kontrolera och justera flotörhöjden.
* Justera chocken ! ( bättre ha chocke kolvarna väldigt lösa än för tight ! ).
* Slå av chocken så fort du fått igång motorn och ge INTE gas !
* samt fixa/kolla övriga saker som står under orsaker.


Du måste även kolla vilka tändstift som enl. rekomendation skall sitta standard monterade..
..men om vi antar att det är NGK BR9ES som är standard så har du just nu rätt motsvarande Champion stift.

Original monterade standard stift :
NGK : BR9ES
Denso : W27ESR-U
Champion : RN2C

Alternativt Varmare standard stift :
NGK : BR8ES
Denso : W24ESR-U
Champion : RN3C

Jag vill dock rekomendera DENSO tändstift som enligt mig är de bästa stiften till ROTAX motorerna.


Bild på ROTAX-453 :
http://img389.imageshack.us/my.php?image=rotax453ph2.jpg


.
 
J

JagLuktarGott

okej, tack 2stroke! alltid lika bra svar av dej! :)

Men en grej som får mej att fundera är just att detta BARA händer när den är kall. Men byter jag sen till ett nytt stift efter att jag har kört hem skotern på 1 cylinder, så kan jag köra hur långt/länge somhelst utan att det händer nått skumt! :confused:

Och jag har ingen Choke på min, det är bara primer på den :(

Men om jag nu skulle byta till varmare stift, vad kan detta resultera i om det skulle vara fel? kan det bli värre av att testa? håller kolvarna sämre? osv.

Men tack för ett jätte bra svar, ska försöka kolla alla saker :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kolla alla felkällor, hitta inte vägar runt ett problem, lös det !

Tack 2stroke ! alltid lika bra svar av dej ! :)

1. Men en grej som får mej att fundera är just att detta BARA händer när den är kall. Men byter jag sen till ett nytt stift efter att jag har kört hem skotern på 1 cylinder, så kan jag köra hur långt/länge somhelst utan att det händer nått skumt!

2. Jag har ingen Choke på min, det är bara primer på den

3. Men om jag nu skulle byta till varmare stift, vad kan detta resultera i om det skulle vara fel ? kan det bli värre av att testa ? håller kolvarna sämre? osv.
:)
1. Det är helt naturligt att detta bara händer då en motor/förgasare är kall. Det har ett par helt naturliga orsaker så som att bla. inte stiften är uppe i sin driftstemperatur då man startar den samt att givetvis är även motorblock/kylarvätska kalla osv osv, vidare så är även förgasarna kalla vilket ger större droppar av bränsle istället för att skapa en dimma som är lättantändliga så flyger dessa droppar in och mördar gnistan :D

2. Ahaaaa, yttrligare en felkälla !
Är din primer pump helt frisk ?
Annars så kan det faktiskt hända som så att motorn suger bränsle genom den och då blir motorn sur etc.

3. Ja, för varma stift kan skada motorn !
Men valet av värmetal styrs också av körsättet på motorn samt hur väl förgasarna är bestyckade/inställda osv osv.
Det finns faktiskt en hel del skotrar som har på tok för Kalla stift i förhållande till hur de körs och hur de är bestyckade ifrån fabrik, vilket tex kan resultera i sk. "Brända" stift.
( En maskin med detta fenomen är vissa årsmodeller av gamla kända
Mach-Z 800 Trippel , denna maskin käkar de orginalmonterade stiften i extrema mängder om man inte gör något åt det ! :( Kassvis !! )

Om du kan säga att du gått igenom allt som står i inläggen ovan och kan säga att de är 100% OK så skulle då jag testa med ett varmare stift

Om du däremot vet med dig att din motor går "FETT" och bestämmer dig för att börja bestycka ner den så lämna tändstiften orörda.



.
 
J

JagLuktarGott

Testade idag att slänga i ett par fungerande (dock inte nya) CHAMPION RN2C igen, och så varmkörde jag den normalt och lite extra, fast den här gången var jag inte så ivrig på gasen när jag körde iväg, och ökade succesivt på gasen på första långa rakan, saktade in, och provade sen att gasa lite mer, och då gick det bra, sen tröck jag fullt och då sjöng den fint och drog iväg.. sen så åkte jag fram och tillbaka och plågade ur den upp i ca 100-110km/h mätarfart kanske 5-6ggr och det var inget stift som kände för att pajja då. :rolleyes:

Så problemet kanske inte ens var ett problem, utan bara jag som var lite väl ivrig på gasen båda gångerna? (A) men jag ska köra lite mer och se efter ifall det händer att den surar sönder stiftena igen, och gör den det så ska jag gå igenom alla tips jag fått..
TACK SÅ MYCKET! :eek:

Mvh