J
JagLuktarGott
..Nu har ny skotern börjat krångla, precis lagom tills snön är på väg.
Det är en Lynx 440 racing -00a, och den har blivit väldigt sugen på att knäcka högra stiftet varje gång den är kall typ. När man startar den så startar den alltid på 1a eller 2a rycket, med lite prime'ning, och sen går den fint på tomgång osv.. sen när man kör iväg så känns det bra mycket att den är kall och lite seg, och eftersom inslagsvarvet är på 5,5 och den driver frammåt på runt 6, så är det svårt att köra försiktigt med den när den är kall.
Och problemet är att så fort man kör några hundra meter, och så råkar man gasa pyyyytteliiite för mycket, så dör höger cylle, och tar man ur stiftet och kollar så är det nersurat som fan, alldeles blött, och byter man sen till ett nytt stift, då äre bara att köra, då vägrar det pajja igen, men just när den är kall så vill den sura ner höger stift så pass mycket att det pajjar.
Kan det vara att den är så känslig när det är kall bara? och det är jag som inte har tillräckligt med tålamod? men endå så har jag knappast bråttom med att gasa, ska man behöva varmköra den hemma på gården i 10-15min utan att den ska göra såhär?
Det sitter ett par Champion Rn2c stift i den för er som undrar.
Nån som har nått vettigt svar på detta beteende?
Det är en Lynx 440 racing -00a, och den har blivit väldigt sugen på att knäcka högra stiftet varje gång den är kall typ. När man startar den så startar den alltid på 1a eller 2a rycket, med lite prime'ning, och sen går den fint på tomgång osv.. sen när man kör iväg så känns det bra mycket att den är kall och lite seg, och eftersom inslagsvarvet är på 5,5 och den driver frammåt på runt 6, så är det svårt att köra försiktigt med den när den är kall.
Och problemet är att så fort man kör några hundra meter, och så råkar man gasa pyyyytteliiite för mycket, så dör höger cylle, och tar man ur stiftet och kollar så är det nersurat som fan, alldeles blött, och byter man sen till ett nytt stift, då äre bara att köra, då vägrar det pajja igen, men just när den är kall så vill den sura ner höger stift så pass mycket att det pajjar.
Kan det vara att den är så känslig när det är kall bara? och det är jag som inte har tillräckligt med tålamod? men endå så har jag knappast bråttom med att gasa, ska man behöva varmköra den hemma på gården i 10-15min utan att den ska göra såhär?
Det sitter ett par Champion Rn2c stift i den för er som undrar.
Nån som har nått vettigt svar på detta beteende?