Ranger 49 600 e tec eller boondocker 3700 600

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
Som rubriken lyder , vad vore bästa roligaste klokaste köpet?
Kört summit t 3 och viper ifjol men är inte så mycket för leka o busa i fjällen längre! Nu barn och fru och köpt en brännapulka vill jag skaffa mig en lagom skoter. Tittar på rangern och boondockern , rangern är ju rätt klar om man ser på fläkt elstart och drag dock ondödigt lång. Om jag nu köper ranger blir det boondocker lådan på 70liter och boondocker rutan samt ta bort räcket bak. Enda jag är tveksam på är längden , kanske roligare med en 3700 boondocker med fläkt och elstart (vet det skiljer på kamhöjd)
Tacksam för lite feedback

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag kör andra säsongen nu med en boondocker 3900 och det lutar mot byte till rangern till nästa säsong. Dels vill jag ha rangerns längd när jag smyger runt ute i skogen, samt flippens fördel vid backning och på led. Tycker att de ranger 49or jag kört trots att de är 10cm längre än min, känns kortare på led, iom flippen. Är väldigt nöjd med boondockern och tycker inte att 3900an känns lång (kör 600 jag med).

Men som sagt, blir det byte, så lutar det mot ranger 49.

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
Sv: Ranger 49 600 e tec eller boondocker 3700 60

Ok visst längden ger ju rejält med bärighet och framkomlighet men oroade mig just för ledkörning. Låter ju bra om svingen ger känslan av en 3900 eller tillochmed 3700. Vikten då!? Skiljer ju 35 kg har jag för mig! Duger dämparna? Och hur klarar sig slides på både bd och ranger.? Funkar båda bra för att dra pulka?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Slidesen på min är ett sorgebarn, de slits fort, även med isrivare. Har hört ryktas att boondockern dras med det. Har inte hört att Rangern har det problemet, men så är det lite mer boggiehjul i den boggien, och 5mm lägre kammar vilket jag tror underlättar. Viktskillnad har jag inte märkt av alls och det som bidrar till viktskillnaden är väl kylfläkten, elstarten, dubbeldynan mm. Inget jag märkt av så jag tänkt på det när jag provat. När polaren kör sin ranger 49 så har jag svårt att hänga med efter led. Uppskattar att flip-leden är ungefär vid slutet på 3700ans boggielängd, men det är ju min uppskattning. Inte hårda fakta. Sen är ju mina svar just mina upplevelser.

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
Om du nöjer dig med det kul för dig men hyfsade dämpare gör en stor skillnad! Det går ju köra med vad som helst o tycka de e bra