Ranger 600 ( 2006 ) Allmän info & Fakta... ?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hej.

Är ny på detta Forum.

Har just köpt en Ranger 600 -06.

Tyvärr fick jag ingen Handbok (fakta bok) av försäljaren.

Har någon det att maila mig eller finns det att tanka hem någonstans.

Sökt på nätet utan att hitta :confused:

Några till frågor:

Är det SDI motorn?

Kamhöjd?

Lämpliga tändstift?

Oktan tal?

Hur kör man in en ny skoter?

Någon som har erfarenhet av denna skoter?


Många frågor blev det, tyvärr så är jag ganska så ny i skoterns värld, trots att jag bott i Norrbotten i 37 år..

Jag är en man som gillar jakt och fiske och ska ha skotern främst till det.
 
Last edited:

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: Fakta Ranger 600 -06

Hmm...Det är dåligt av återförsäljaren att inte ge dig en instruktionsbok. Om han är en lynx handlare så kan han fixa en utan problem! Annars är det en oseriös återförsäljare! Det är en handling som ska följa med skotern..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: Fakta Ranger 600 -06

Jo jag ska se till att jag får en, men till dess skulle jag vilja läsa lite info.
 

duckhunter

Medlem
3 nov 2005
34
0
1
Umeå
Sv: Fakta Ranger 600 -06

Jadu beretta....
Kör ju själv arctic så kan inte svara på allt....
Break in av motorn(jo det heter faktiskt så på skotrar oxå) är jag ganska säker på att Lynx är programmerade så att dom bara går på 90% av maxeffekt upp till 50 mil. Sen blir det full effekt automatiskt.

Kammhöjden är jag så gott som hundra är 25mm

Stiften är ju bara att läsa på vilka det är....

Men som sagt nyp ÅF i örat eller skicka wachteln på han så fixar han nog fram instr. boka!
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Fakta Ranger 600 -06

Jajjemän, morsan har en bakom knuten! Köptes i våras så jag har bara hunnit testa den ett 30-tal mil. Har inte tillgång till instruktionsboken just nu men följande vet jag:
Mattan är 3960x380x25mm. Den har ingen sdi-motor utan en förgasarmatad 593ss på 103hk som går på vanlig 95okt. Det är 50 mils inkörning med varierande varvtal men inte mer än 2/3 av maxvarv. Sedan ska den in på första servicen där dom efterdrar bultar och sånt.
Jag upplever den som en familjeskoter med en ovanligt sportig/pigg motor, inget man far och gnetar runt björkarna med nå längre stunder. Exakt samma motor satt i Enduro 600 fram till och med 2002. Nog märks det att mattan är lång efter led (den vill liksom understyra om man eldar på för mycket) men å andra sidan går den fint i ospårad terräng. Dämparna är riktigt bra med tanke på vilken typ av maskin det är, man får dock vara pigg på att ställa om spänningen på bakre fjädern beroende på om man är själv eller två - om man vill åka bekvämt, men det är lätt (finns ett handtag där som du kanske sett). I stort tycker jag att det är en jävligt bra allround skoter för två.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: Fakta Ranger 600 -06

Tack för bra svar.

Låter som jag hittat rätt skoter för mig. Jakt och fiske i ospårad terräng.

Hur lossar man handtaget för att ändra fjädringen?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jo, för det borde den funka bra. Du fäller ner den olackade fjäderbelastade tappen längst ner på dämparen och vrider sedan medsols/motsols växelvis tills du hittar rätt läge, det är nämligen friläge åt ena hållet, du ska alltså inte vrida den helt runt (tror inte det går heller).
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Kan tillägga att dom övriga dämparna kräver medföljande nyckel, lite grinigare att få till men går om man jobbar lite på det...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Blev en liten premiär tur idag.

Oj vad skoj.:)

Ska bli skoj att testa mera, bara det kommer mer snö.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Grattis! Har själv en Ranger LCE-02 med 500cc motorn och långa (396) mattan med ledad bakvagn, skulle gärna velat haft dom extra 100c men tycker ändå det "räcker". Race-puttarna flinar naturligtvis men jag har kört ifrån både 600 och 700, till deras stora irritation, utan problem. Många, och jag, anser att det är den ultimata skotern, hänger med bra på led och är exceptionell i "trångt-och-krångligt"-terrängkörningen. Sök efter Ranger LCE 02-03 på begagnatmarknaden så får du se hur många som finns, själv säljer jag inte och många Ranger 02-03 ägare har samma åsikt.

Har egentligen bara haft två problem, bultarna i undre axeln på bakvagnsfästet gängade ur sig utan att jag såg det så axelgängorna gick åt skogen. Har svarvat ny axel i mässing och satt dit mekanisk gänglåsning och satt i mässningsbussningar i bulthålen så ramlar det av nu vet inte jag! Andra problem jag haft är "parallelstaget" (finns säker ett mer korrekt namn) på framvagnen (det som skruvas in uppifrån på skidstyraxeln) har gängat ut sig. Dessa kulleder har också tagit stryk, fått byta en av dom. Till detta hör att jag då och då gärna kör rejält hårt på led så det kanske inte är ett "standardproblem".
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Här är ett norskt test:
http://www.scooternorge.no/vr2/tester/Tester2005/SN6_05_lynxranger600.pdf
Dom verkar ha lite svårt att komma överens med den eftersom motorn är åt det sportiga hållet medans resten andas bruksmaskin :) Jag kan ju hålla med dem till viss del, motorn är lite väl ettrig där det är trångt och jävligt, men oftast är det bara ett plus med lite extra kusar, tycker jag. Vill man sega runt i buskarna finns ju alltid 550:n.