Tänkte införskaffa mig en skoter inför vintern för kring 20tkr.
Kommer åka allt möjligt, både led och lössnö, och en hel del lek, och skulle därför vilja ha någon typ av crossover. Skruva varken kan jag eller vill göra, grejerna ska funka (även om allt kan gå sönder).
Har då kikat på Yamaha Mountain Max och Lynx Ranger Mountain.
Yamahan verkar väldigt driftsäker, men ganska tung och klumpig. Det aktuella objektet är en 700 -02a och har gått 1100 mil och säljaren kan inte svara på om kolvarna är bytt.
Lynxen verkar lättare och smidigare, med bättre dämpare etc, men som jag förstått det sitter det Rotax serie 3 i dessa som verkar vara något av en problemmotor? Det allmänna skicket på detta objekt verkar dock vara bra för åldern, ser fräsch ut. Gått 700 mil och ska vara renoverad vid 600 då kolvar och "allt som hör till" byttes, enligt säljaren.
Vågar man köpa Lynxen? Eller är Yamahan ett bättre alternativ, trots de många milen, någon sämre visuella skicket (även om det är bra), och osäkerheten på om kolvar är bytt.
Ös på med tips! :bigsmile:
Kommer åka allt möjligt, både led och lössnö, och en hel del lek, och skulle därför vilja ha någon typ av crossover. Skruva varken kan jag eller vill göra, grejerna ska funka (även om allt kan gå sönder).
Har då kikat på Yamaha Mountain Max och Lynx Ranger Mountain.
Yamahan verkar väldigt driftsäker, men ganska tung och klumpig. Det aktuella objektet är en 700 -02a och har gått 1100 mil och säljaren kan inte svara på om kolvarna är bytt.
Lynxen verkar lättare och smidigare, med bättre dämpare etc, men som jag förstått det sitter det Rotax serie 3 i dessa som verkar vara något av en problemmotor? Det allmänna skicket på detta objekt verkar dock vara bra för åldern, ser fräsch ut. Gått 700 mil och ska vara renoverad vid 600 då kolvar och "allt som hör till" byttes, enligt säljaren.
Vågar man köpa Lynxen? Eller är Yamahan ett bättre alternativ, trots de många milen, någon sämre visuella skicket (även om det är bra), och osäkerheten på om kolvar är bytt.
Ös på med tips! :bigsmile: