Ranger V-1000 går varm

PDW

Medlem
29 jan 2017
6
0
1
Ånge
Har en Ranger V-1000 ifrån 2003 som lätt går varm.
Så länge man kör går det oftast bra men stannar man och slår av motorn några minuter så börjar den varna när du kör iväg. Och har den blivit varm verkar det som den inte klarar och kyla ner motorn igen.
Tidigare ägare har bytt ut främre kylaren till en ny så jag undrar om det kan vara så att den är för klen.?
 

Attachments

PDW

Medlem
29 jan 2017
6
0
1
Ånge
Ja dom är dragna över. Sitter original avluftning och expansionskärl högt oxå.
Kollade sprängskiss och nedre originalkylaren har ingen avluftning kanske är det som stället till det?
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Expansionskärl och avluftning är högsta punkten och det måste det vara om kylsystemet ska fungera.
 

PDW

Medlem
29 jan 2017
6
0
1
Ånge
Ok, tack
Då är väl problemet att jag har två avluftningar, en original som är högst och sedan en till på den nedre kylaren. Får testa och plugga den nedre då borde cirkulationen funka bättre!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns en del kylsystem där det krävs speciella knep för avluftningen, och där man knappast lyckas om man försöker på måfå utan att läsa på i verkstadshandboken och följa instruktionerna.

Exempelvis finns det en del fall där man ska lossa expansionskärlet och hänga upp det ett par decimeter högre upp under luftningen, i andra fall ska man ställa fordonet i brant lutning åt ett bestämt håll, det kan hända att vissa arbetsmoment i luftningen måste göras med kall motor innan termostaten har öppnat och andra med varm motor och öppen termostat, osv osv.