Ras Snopro 600xc

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Tjena, upptäckte idag att jag tappat kompen på pto sidan och öppnade för att kolla vad det var. Kolvringsstoppet har gått rakt igenom toppen på kolven så kolvringen vridit sig och hakat i en port i cylindern och slagits av och skadat nikasilen som ni ser på bilderna.
Bytte kolvarna för 2-300 mil sen och det finns en antydan på den andra kolven att samma sak är pågång där, det är originalkolvar.
Någon som sett det här tidigare? Tycker det är förjävligt att det ens händer och skadar cylindern, två nya kolvar hade jag kunnat leva med men nu när cylindern behöver repas också tänkte jag försöka bråka på att få nya grejer av Suzuki som tillverkat kolven som är problemet. Vad tror ni?

Det hör till att vajern till avgasporten på pto gick av så den har gått fett på den burken några mil innan det här hände.







 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
den har gått varm på höga varv pga avgasporten varit "stängd".

Tror det blir svårt att få ut nått, men alltid värt ett försök!
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
den har gått varm på höga varv pga avgasporten varit "stängd".

Tror det blir svårt att få ut nått, men alltid värt ett försök!
Ja precis men den har ju inte blivit så varm att kolven nypt fast eller fått några andra skador, och på fall där kolven varit så het att de nypt eller smält sönder har ju stiftet inte letat sig ut den där vägen på någon annan jag sett..

Och på mag sidan där avgasporten har funkat finns det som sagt en antydan till samma sak just vid stiftet i kolven..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
tror du knappast kommer få någon kompensation då apv-porten vart nere.
Min fick en liknande skada då det gick lite varmt pga sprucken kylplugg. Spikade sönder så ringen vandrade runt och fixade nicasilsläpp. kollade inte så noga på kolven men tror jag har kvar den, kanske kan fixa bild

fast nu blev jag osäker på vilket håll ringöppningen sitter? det är väl inte mot utblåssidan?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
tror du knappast kommer få någon kompensation då apv-porten vart nere.
Min fick en liknande skada då det gick lite varmt pga sprucken kylplugg. Spikade sönder så ringen vandrade runt och fixade nicasilsläpp. kollade inte så noga på kolven men tror jag har kvar den, kanske kan fixa bild

fast nu blev jag osäker på vilket håll ringöppningen sitter? det är väl inte mot utblåssidan?
Nä jag tror ju inte heller det egentligen men ska försöka, studiebidrag och sommarjobb räcker inte till hur mkt delar som helst..
Men det som är så mysko på den här är ju att det inte finns någon annan skada eller orsak till raset än stiftet som gått rakt igenom kolven av värmen och har aldrig sett det förut. Du kan gärna få kika på din kolv om det går att se något liknande även om den är sönderspikad.

Näe det är inte utblåssidan, den sitter precis vid spalten mellan portarna på bilden jag lagt upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Det var verkligen underligt stiftet gick upp genom kolven. På alla kolvar jag sett hart stiftet bara ramlat ut och de stift jag sett har varit borrad rakt in i kolv. Att apv porten varit stängd ger bara fet kall gång pga att den är bestyckad för fullt öppen port. Stängd port ger lägre trimgrad som kräver mindre munstycken därav så går den bara kallare.

Kolven var visserligen lite sotig som kan indikera för snål gång men jag ser inga spikmärken som borde finnas när en ringstopp lossnar. Ta gärna en bild på toppen också och kolvarna rakt uppifrån så vi kan se om den gått snålt på spolbilderna.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det var verkligen underligt stiftet gick upp genom kolven. På alla kolvar jag sett hart stiftet bara ramlat ut och de stift jag sett har varit borrad rakt in i kolv. Att apv porten varit stängd ger bara fet kall gång pga att den är bestyckad för fullt öppen port. Stängd port ger lägre trimgrad som kräver mindre munstycken därav så går den bara kallare.

Kolven var visserligen lite sotig som kan indikera för snål gång men jag ser inga spikmärken som borde finnas när en ringstopp lossnar. Ta gärna en bild på toppen också och kolvarna rakt uppifrån så vi kan se om den gått snålt på spolbilderna.
Ja väldigt mystiskt, polaren var med om att stiftet lossnade förra säsongen men då kröp det bara ur hålet så som du säger och de här stiften är också borrad rakt in i kolven.

Absolut bilder kommer upp ikväll!
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Men går den verkligen kallare med stängd port? Tvingar man upp den i samma varv med porten stängd borde trycket och även värmen öka i den cylindern, plus den fetare gången med mer olja kvar i cylindern som isolerar kvar ännu mer värme?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Jag tror den går fetare med stängd port. Jag har exprimenterat med stängd port på min kawasaki 500 cross och en kawwa 250 cross jag hade för hundra år sedan. Avgasdporten på den maskinen gick sönder i mekaniken så jag körde i minst 20tim med stängd port samt satt den mekaniskt i mitten också. Fenomenet blev lite fet gång när jag stängde porten. Den funkade så bra med stängd port vid skogsåka att jag även senare stängde den mekaniskt trots att mekaniken funkade. Den tappade då den jobbiga knuffen som blev när porten öppnade. Jag bestyckade inte ens om den när jag stängde porten för den gick såpass rent ändå,,lite fet.

På en tvåcylindrig skotermotor med en port stängd bör fenomenet bli liknade som när man kör utför en backe med en encylindrig hoj med stängd port då den riktiga cylindern knuffar på lite extra på slutvarvet. Det bör bara ge ännu fetare gång på den stängda portens cylinder då den inte behöver jobba lika hårt typ går på lätten med fet bestycklning.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Hmm okej, men hursomhelst så borde vi kunna säga att det krävts värme på kolven för att stiftet ska ha kunnat tagit sig igenom där och värme är ju en naturlig del i en förbränningsmotor, och jag har kört med samma bestyckning på samma höjd en hel säsong tidigare utan problem och med fina stift. Men om det nu inte uppstått en högre värme än tidigare och kolven ger med sig sådär så borde bristen vara att kolven inte klarar de krav den utsätts för och alltså vara ett produktions fel, eller är jag ute och cyklar? Problemet blir väll att lägga fram det och ha rätt motargumentationer för att få någon som helst hjälp..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Kan du fått tag på gammal soppa för det skulle kunna ge hetare gång. Jag är lite skeptisk till fjälsmackar hurvida fräsch soppa de har i tankarna.

Bränslepumpen kan också vara defekt så den fått för lite soppa ibland förmodligen på fullt järn.

Kolla även att ringstoppen verkligen låg mitt i cylinderväggen mellan portarna för det är ju väldigt smal cylinderyta där så det gäller stoppen sitter klockrent i mitten. De problemet har jag stött på några ggr men jag har aldrig sett en stopp komma upp genom kolvtaket.

Ang cylinderskadan så sopa i en kolv med fräsch ring och kolla kompet, man tappar väldigt lite effekt även om komptrycket ligger 1 bar lägre så du kan faktiskt köra så. Slipa bort allt utstående material runt ripan bara och slipa ut nikasilen runt skadan, typ tona ut. Det görs med 400korn sandpapper.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Gammal soppa tror jag inte, har alltid med mig V100 från lokala shellmacken som har bra rullians på soppan, men det är ju inte uteslutet att även den kan ha varit dålig. Pumpen ska jag kolla upp.

Ringstoppen kollade jag innan jag satt i de här kolvarna och det är som det ska, får jag inga delar billigare så blir det nog att testa hona och slipa med papper som du säger och sen se hur kompen blir.

Lägger upp lite bilder nu så får ni se hur det ser ut. Tack för hjälpen hittils!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Spolbilderna ser märkliga ut på kolvarna ,typ fel väg. Normalt är det sot mot utblåssidan och renspolat in från insugsportar men dina kolvar visar tvärtom? Spikning är svårt att säga om den gjort pga ratet som hoppat omkring på kolven. Jag vet inte vilken väg topplocken sitter men jag antar även dem visar mest sot på insugssida?.

Är det någon pipa och slutburk på den eller annat trim?
Är tändningen standard dvs utan flyttad med tändkil eller liknande?
Uppge alla extra trimåtgärder du har och hur den har bestyckats in bänkning osv....

Ev duger det med fetare best men det kan vara fler fel.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Insuget sitter ju på samma sida som utblåset fast nere på vevhuset på de här motorerna, men spolningen kanske ska bli lika endå som på en "vanlig motor" när det går upp i cylindern?

Motormässigt är det inget utöver originalgrejerna på den och den ställbara tändningen står på 0 som det alltid gjort och ska göra.

Kör med 420 huvudmunstycke som ska vara rätt så "safe" på dom här och det har funkat klockrent hittils.

Men du fick mig att fundera lite extra nu och kom på att sist jag var i fjälls fick jag byta stift tredje dagen för att den började bluddra men kollade inte så noga på dom just då för det spöregnade och ville hem, den gick bättre efter det och trodde det lilla bluddret berodde på avgasporten men grävde fram de gamla stiften ur väskan nu och det ena är faktiskt för ljust så något har hindrat soppan till den burken, något skit i gasarn kanske så ska riva isär den och kolla det också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Ja spolbilderna är lika på frontinsug /bakinsug.

Om 420 är standard best så ska det funka. Det kan vara vara skit i fuggarna eller pumpen.

Drar den normalt med olja,, typ 2% minst?
Kan den dra tjuvluft någonstans? Kolla bakom variator om packboxen läker med startgasmetoden.

Att den bluddrar/fetar en aning uppe i fjällena är normalt om den inte har höjdreglerad bestyckning.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
okej, har för mig 450 är orginal men har läst mycket om bestyckningen på dom och de flesta verkar ligga runt 420 för bästa gång och endå vara safe så tror mer på att det är något skit i förgasarna eller pumpen som gett upp.

Olja blandar jag 3% direkt i bensinen. Tjuvluft vet jag ej men då måste jag få ihop motorn igen då innan jag kollar upp det.

Åker mycket i just dom trakterna och den har aldrig gått illa där förr med samma bestyckning.

Får kolla igenom pump och förgasare. Tänkte ta med delarna och besöka firman där jag köpte orginalkolvarna för de väljer att inte svara på mitt mail med bilder på skadorna.