Rassel och knack

A-C

Medlem
31 mar 2009
6
0
1
Hej. Jag har just köpt en mountain max 02 och nu har jag två frågor på hjärtat. 1. Sitter det bredare skidor på 02:eek:rna än 00:eek:rna? Har läst att det var missnöje med det på 00:eek:rna, och undrar om det är åtgärdat? Tycker nämligen att den sjunker ner lite väl i djupsnö när man svänger.
2. Vad är det som rasslar när jag kör? Jag har kollat oljan i kedjehuset och killen jag köpte skoterna av påstår att kolvarana är provtryckta och allt var bra.... Har ni nåt råd och tips vad jag kan kolla upp? Skotern har gått 540 mil :hmmmm2:
Tjenix från A-C

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Hur uppstår det? Endast när du kör hårt eller direkt skotern rör på sig? Kolla upp om bromsoket skulle sitta löst. Kan du lokalisera vart rasslet kommer ifrån?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
1.

Skidorna är samma skit.. Lättast o billigast, släng på ett par "lapp-belag" Har för mig att Da_loof på forumet här har gjort det med belåtenhet.

2.

När uppstår det som sagt?
Kan vara allt från kassa bromsbelägg till ett dåligt lager i boggien!

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan även vara det klassiska Yamaha rasslet från variatorerna, försök lokalisera varsifrån ljudet kommer.

A-C

Medlem
31 mar 2009
6
0
1
Kanske kedjan som är slapp? eller vart rasslar det ifrån?
Det rasslar när jag kör. Rasslet kommer med jämna intervall ju fortare jag kör. Det låter från variatorn, så jag tror kanske jag råkat bränna remmen lite när jag körde fast i tung blötsnö - kan det vara så?
Det låter finfint från boggin, eller rättare sagt, det låter inte alls.
Verkar som att man får sätta s.k lapp-belag.
Är även sugen på att sätta pipor. Har någon erfarenhet av pipor på 02orna?fördelar, nackdelar, pris etc - är det värt att lägga pengar på.
A-C