Rasslande ljud från PTO sidan

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Min ZR 600 -98 rasslar från sekundärvariatorn eller drivaxeln på PTO sidan. Hastighetsmätaren fungerar inte och därför går mina funderingar till drivaxellagret. Kan det finnas några andra troliga problem?

Rasslandet kommer när mattan rullar och man åker framåt. Inte när mattan står still så därför måste det vara något vid sekundärvariatorn eller drivaxeln.

En annan fråga. Hur lätt ska man kunna vrida på hastighetsmätarwiren? Jag måste ta i med en tång för att kunna snurra wiren. Ska det vara så?

Tack på förhand!

bratte

Medlem
4 mar 2011
34
0
1
Låter ju som att det kan vara lagret ja, lossa på snäckväxeln så kommer du åt och ta en titt på det, pinnen mellan drivaxel och snäckväxel brukar ju som bekant gå av när lagret blir kasst...

Hade du lossat vajern nere vid snäckväxeln också när du provade vrida?

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Då ska jag lossa på det! Om pinnen mellan snäckväxeln och drivaxeln är hel är lagret också helt då? (Om jag inte ser att lagret är trasigt förstås).

Ja jag lossade på vajern från snäckväxeln. Jag tycker inte att den bör vara så trög då?

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Var ute idag och skruvade.. Skruvade bort sekundärvariatorn för att komma åt lättare och kollade även på lagret vid sekundären. Lagret vid sekundären såg fint ut och när jag ändå hade isär där passade jag på att smörja upp.

Tog lös vinkelväxeln och kollade pinnen... Pinnen var hel och jag blev förvånad över hur mycket fett det var vid lagret. Efter lite torkande kunde jag få en kik på lagret och inse att det också var helt! La på lite nytt fett innan jag skruvade ihop det igen.

Angående hastighetsmätaren tror jag nog att det var vajern då det snurrar i vinkelväxeln då man får mattan i snurr.. När jag kollade vajern idag låg bara själva ytterhöljet kvar och vajern fanns inte där...

Någon som har någon idé på vad det kan vara som rasslar? Nu går mina misstankar till sekundärvariatorn.