Rave 600 avgas smäll VARJE GÅNG jag stänger av..?

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Får avgassmäll och blå låga varje gång jag stänger av motorn.
-"standard" brukar jag komma med.
Kan det ha med oljeblandningen att göra? Har hört att för fet oljeblandning inte ska vara bra för motorn.
Mvh

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, om du har mycket sotavlagringar i utblås pga olja, så kan sotet glöda i utblås och pipa, och därmed antända soppan som pumpas ut i pipan. Om man har helt fel värmetal på tändstift kan detta också hända.

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Du har antagligen lite för fet bestyckning.
Brukar den blåryka längre än 5-10 min efter kallstart? Det är också tecken på för fet bestyckning.

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Ja den ryker bara i 1-2 min tills jag kommit iväg.. Men jag brukar slå i ett par liter med oljeblandad bensin när jag tankar ren bensin trots att jag har separat oljetank. Kan de vara problemet kanske?

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Ja, då blir det ju alldeles för mycket olja i bränsleblandningen. Olja rinner segare, mer svårantändlig och kladdar mer än bensin så det är mycket möjligt att du får sådant i expansionskärlet/ljuddämparen/någon annan del av avgasröret.

Sluta tanka i olja i bensintanken tror jag är en lösning.

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Tack för hjälpen det funkade! Känns som att han går renare på något vis också, eller så är det bara en känsla.. men de smäller inte nu iallafall och inga lågor