Rave-643 ( ???? ) Byta matta... ?

D

danie

Någon som vet hur man byter matta till Lynx Rave 643. Orginal matta är 3300lång 400bred och ca 16mm hög.
Vad kan man byta till för matta?

Vilken kammhöjd passar in?

Måste man köpa någon ny del till boggin eller behöver man bara byta matta?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Bytta matta på Lynx Rave 643..

Antingen kapar du slidesn lite samt flyttar bak mattsträckarna så du får dit en 38x320 matta. Eller så förlänger du lite så du får dit en 38x345 matta. Rinab säljer lite olika kitt för detta, men är inte svårt tillverka själv heller.
 
S

skoteranders

RE: Bytta matta på Lynx Rave 643..

jag har för mej att de äldre lynxarna har 320 orginal? men det ska inte vara några större problem att förlänga skotern.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mattbyte

. .det är ju inte jätte komplicerat, du kan ju som sagt antingen förlänga boggin som sitter på eller så stoppar du in en ny 345 tex.. I min sitter de en SKS boggie 345*38 men 44mm kammar på.. funkar finfint..
De man inte får glömma vid en sådan drastisk ökning av kamhöjd är att man måste byta drivhjulen fram, och lämpligtvis montera en sk. drop bracket bak..
 
M

Mxz583

Jag hade en sån vintern 02/03

Hade tänkt byta matte, men det var billigare att byta skoter, så det är vad jag gjorde. Blir så mycket som ska bytas. Mitt tips: BYT skoter istället
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mxz583 skrev:
Jag hade en sån vintern 02/03

Hade tänkt byta matte, men det var billigare att byta skoter, så det är vad jag gjorde. Blir så mycket som ska bytas. Mitt tips: BYT skoter istället
Man gör ju precis som man vill, men mitt tips är precis tvärtom!
Nuförtiden är beg.-marknaden på mattor i std-dimensioner såpass stor att du får en rätt fin, fullt användbar matta för några hundralappar...och är man lite händig så fixar man en kortning/förlängning på en kväll/helg eller så...

Men nog håller jag med om att det är väldigt roligt att byta maskin också! :)
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det är inte svårt att byta matta!
Det tar bara lite tid att skruva bort kedjehuset och drivaxellagret under variatorn. Det kan vara lite krångligt att få loss lagret på drivaxeln.

Boggin skruvar man ganska enkelt ner.
Ska man sedan ha en 307 matta på så skruvar man bort mattspänningen och infästningen för bakaxeln(samma sak)
Då är det bara profilerna kvar, som utgör själva slidesskenan.
Denna kapar man sedan av några centimeter 10-14cm (har inte måtten i huvet) Sedan borrar man nya hål i profilskenan och monterar tillbaka hållarna för bakaxeln. Därefter skruvar man ihop allting igen.

Ska man istället montera en 345, 365 eller 401 lång matta så tillverkar man en förlängning som ser likadan ut som själva hållaren av bakaxeln. eller så förstärker och förlänger man den befintliga till önskad längd.
Monterar ihop och ut i pudret.

Det är inte svårt. Kostsamt? Nja det går väl att diskutera.
Tänk att du får tag i en matta för 5-10 000 :-
Om du går till en handlare och ska byta din skoter mot en annan med 5-10 000:- i mellanpris.
Får du då en sådan skoter som du vill ha??? Med kortare/längre matta.

Då ska du gå till handlaren.
 
E

Ej medlem Petter

Jag har bytt matta

melmaq skrev:
. .det är ju inte jätte komplicerat, du kan ju som sagt antingen förlänga boggin som sitter på eller så stoppar du in en ny 345 tex.. I min sitter de en SKS boggie 345*38 men 44mm kammar på.. funkar finfint..
De man inte får glömma vid en sådan drastisk ökning av kamhöjd är att man måste byta drivhjulen fram, och lämpligtvis montera en sk. drop bracket bak..
Jag bytte till en 38cm bred och 345 lång men 28:as kammar.. Den går hur bra som helst me den i lös snö som led..
 

Lynx1973

Medlem
7 sept 2007
20
0
1
Söderhamn
Sv: Bytta matta på Lynx Rave 643..

Hej!

Jag bytte till en med 30mm kammar.
Då var jag tvungen att byta ut drivhjulen till 8 kuggars istället
för nio som är orginal. (mattan får inte plats i tunneln annars)

Mattan som sitter där orginal är 320 lång 38 bred och på
min var det tidigare 25mm kamhöjd.

Mvh Fredrik Svahn
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Bytta matta på Lynx Rave 643..

Nej, det är 332x40 på rave 643. Enligt mig är enda alternativet (förutom att köra orginal) 345x38 då det kräver minst arbete och resultatet blir dessutom snyggt, speciellt om man höjer skotern lite också (skiljer ju inte mycket mot orginallängd). En 307 på det chassit blir svinfult (baktungt utseende) och längre än 345 kräver förlängning av chassit.