Rave 800 02 problem

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Hej skotern har hög bensin förbrukning den drog 4l/mil när jag höll på att köra in den nya remmen alltså lugn körning. sen vid lite kraftigare gaspådrag så bolmar det ur brun rök från den.
alltså:
*hög bränsle förbrukning
*mycket avgaser + övrigt också

sen känns den inte riktigt lika rapp såklart då heller.

vad kan de vara för fel ? skoter har gått ca 800 mil ska ha får nya kolvar + ringar med infettning vid ca 650.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Det där lät ju jävligt..

Du har inte rengjort förgasarna.. kan ju vara något skit där??
ser att jag e lite sen i inlägget så du kanske har fått till den??


)Min skoter drog ca 3,5 l/mil men så fort jag gav full gas så hann den inte med.. enda fel jag hittade va att DPM:n strulade och drog jag loss slangen från DPM:n till luftburken så gick den kanon men drog lite mera bensin.. ca 4 - 5 l/mil..)
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
går den bra på tomgång och i högre farter? kanske förgasarna som behövs ställas in. Alltså att den får för mycket soppa. Kolla hur stiftet ser ut.
 

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Re: Sv: Rave 800 02 problem

Bumpar upp tråden då jag har tänkt att jag skall få ordning på skotern till vintern, kolsvarta tändstifft självklart. Jag har monterat isär förgasarna men hittade inte något fel direkt, men jag har hört att man ska kunna provtrycka dom via bensin slangen för att se så att den inte flödar, är det någon som har bra tips på hur man gör det ? förstår principen.

Den andra grejen jag misstänker är DPM:en hur kollar man så att den fungerar ? lyckades förövrigt med att bryta av en av anslutningarna till en av dom mindre sugslangarna, men det borde väl att gå att laga med en nipple. Insugsgummina verkar vara lagade av förra ägaren så dom hade jag tänkt att byta och då kanske byta upp mej till ett par boysen tror jag dom kallas, någon som har erfarenhet av sånna ?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nålventilen kan man kolla genom att blåsa med munnen där bensinen kommer in. Medan man blåser så vänder man förgasaren upp och ner så att nålventilen trycks ihop, det ska då bli tätt.
 

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Jag har provat att blåsa nålventilen och då höll den tätt, men jag hade tänkt att prova med en längre soppaslang som man hänger i taket och slår bensin i så blir det ju lite tryck men även så kan man se om de rinner undan någon bensin.

Men såg idag att de även fanns en givare av något slag i luftburken, hur kollar man om den är trasig och vart finns dom att köpa ?

Kollade in genom insuget och kolvarna var ljusa och fina iallafall.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Den gick ju bra när den var ny..det gjorde den säkert. Du hittar inga fel, men den går ändå fett! Det brinner alltså lite dåligt. Svag tändning..pys punka(ring & kolv byte)!

HO motorn är ju inte direkt känd för att vara nån lång milare. Kolv ringen är inte av det bättre slaget. Detta gör också de att det går ner heta gaser i vevhuset i stället för ut genom avgasröret och det hjäper till att knäcka lagren på vevaxeln. En eftermarknads kolv med dubbel ring är mitt förslag vid ev kolv byte. Det känns i start snöret kan jag lova.

Sedan så har svaga eller dåliga stator lindningar även satt griller i huvudet på många Rotax ägare under sent 90 och tidigt -2000 tal.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Det med kolvarna kan vara boven om det börjar bli mil på den.min 800ho ha iaf gått orörd (kolvar) i drygt 750mil.så där e det dax i förebyggande syfte.

Men du kan oxå kränga av gasarna,låta gasvajrarna sitta kvar,och titta så oljepumps-armen verkligen går helt tillbaka när du släpper gasen. det brukar krångla när tillräckligt med skit ha fastnat på mekanismen samt att fjädern blir utmattad. Häng dit en extra fjäder som verkligen drar tillbaka armen helt,sen kolla du att trottlarna rör sej innan oljearmen rör sej. Det finns markeringar att hålla sej efter på pumparmen.
Kolla dessa saker innan du börjar bestycka ner,samt raveventiler.

alu insug ala boyesen,som nämnts,e oxå bra skit för gasresponsen!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Bara ett litet förtydligande, en -02:a har väl ingen HO motor?
Hursomhelst så är de tidiga 800:eek:rna extra törstiga, förgasarna är utrustade med sämre nålmunstycken och för att undvika att motorerna gick magert på mellanregistret så satte Rotax in sinnessjukt stora huvudmunstycken. Resultatet är att de oftast drar runt 4l/milen. Det är mycket svårt att bestycka dessa årsmodeller på ett bra sätt, det enklaste och effektivaste är att köpa förgasare från en senare HO-motor (2003 eller senare). Dessa har bättre nålmunstycken och även betydligt mindre huvudmunstycken.

Googla på "hooded carbs" så hittar du spaltmeter med info om just detta problem på amerikanska forum.

"hooded carbs" = nålmunstycken med "huva/avskärmning" = kom på HO motorerna.
non hooded carbs = nålmunstycken utan "huva/avskärmning" = sitter på årsmodellerna 2000-2002.