Rave 800 -06 Startmotor?

Henrik 80

Medlem
24 feb 2013
8
0
1
Alunda
Hej, köpte ny skoter i förrgår och igår slet jag sönder magnapullen, vilket efter lite letande jag såg var en vanligt förekommande problem.

Så det är väl bara köpa ny, men nu till min fråga till er.
Kan man sätta på en startmotor plus startkrans på den och koppla in startmotorn i någon startbox eller hur det nu funkar, det sitter en startknapp på den som är kopplad till backen.
Om man kopplar in startmotorn funkar startknappen då? eller måste man montera massa andra saker också?

Vore oerhört tacksam för svar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är inte en dum fråga. Jag kan inte hjälpa dig tyvärr men det är en bra fråga.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Du måste då först ha Likspänning (DC) till ett batteri som laddas av generatorn. Sen ett startrelä som ger startmotorn spänning. Startreläet behövs för att de små kablarna till brytaren knappast pallar av den höga strömmen som motorn drar.

Om du letar rätt på de 2 kablar som går till start/backknappen så kan det ju kanske gå att koppla in sig på dem och vidare till startreläet.
Men du får nog forska vidare lite innan du börjar handla :)

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det gå , men jag monterade det sista nya startkittet som gick att frambringa (in the w) genom BRP, för några månader sen,,och då var ändå kabelkittet till en Ski-Doo vilket visade sig inte passa på något sätt i en Lynx.. Fick bygga en ny kabelmatta till den efter kopplingschemat. Ett himla jobb plus att grejorna kostar.
Problemet är att kontakterna är lite speciella med skumma stift.mm.mm.

Henrik 80

Medlem
24 feb 2013
8
0
1
Alunda
Så förhoppningen om att det är bara dra ström till startmotorn från ett ditsatt batteri med startrelä som går in i styrboxen som är "färdigdraget" är bara att glömma alltså?
Men det sitter en generator som klarar av att ladda ett batteri som orginal va? eller behövs en kraftigare generator oxå inhandlas?

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Kolla upp hur mycket din generator kan leverera, i min sitter det en 360W.
Om inte det går att koppla in på startknappen så kan du ju bara köpa till en återfjädrande brytare som har samma funktion!