Rave 800 som inte vill starta!

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Har en Rave 800 -02 som vägrar starta när den är kall.
Verkar som att gnistan kommer och går.

Har man väl fått igång den (efter 30-40 drag i snöret) så går den bra utan problem.
Man drar och drar och utimellan tänder den till, men "orkar" inte dra igång så att den går, och sedan dör motorn.
Efter en tändning kan det vara dött i 5-15 drag innan den tänder till igen.
Jag har nya stift och dom blir blöta, så jag kopplar ihop felet med tändningen på ett eller annat sätt.
Startar utan problem när den är varm.

Har kikat runt lite på forumet och kommit fram till ett par olika saker som kan orska felet.

Stoppknappen på styret
DESSen, känns som att den sitter ganska löst på "knoppen"
Statorlindningen

Är det någon som kan ge mig en utförlig beskrivning på hur jag mäter upp den sistnämnda?

Var ska jag mäta och vad skall värdena vara?

Någon som har någon annan ide?

Tacksam för snabba svar

//Magnus
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Låter för mig som att dina reeds står öppna och då får du ingen vevhuskomp, kolla det, om inte leta vidare.
 

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Låter för mig som att dina reeds står öppna och då får du ingen vevhuskomp, kolla det, om inte leta vidare.
Men stiften blir blöta, borde den då inte rimligtvis starta med en ok gnista?

Hur skulle dåligt vevhuskomp påverka, och varför startar den när den är varm?

Förklara för en som int förstår....;)

Skotern går ju bra när den väl startat.....
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Men stiften blir blöta, borde den då inte rimligtvis starta med en ok gnista?

Hur skulle dåligt vevhuskomp påverka, och varför startar den när den är varm?

Förklara för en som int förstår....;)

Skotern går ju bra när den väl startat.....
Har inget riktigt bra svar annat än med din beskrivning så har jag egen erfarenhet att just reedsen ej tätade, det saknades gummi så att läpparna ej kunde sluta tätt och då startade den helt enkelt inte eller förrän efter 20-30 drag om man hade tur.
Gnista, komp, leakdowntest, allt visade ok.
Det har med förhållandet till förgasarna att göra tror jag.
 

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Då ska jag ta loss insugningsgummina och kolla hur reedsen ser ut.
Visst är dom separata från gummina?

Ersätter man dåliga membran med nya orginal eller nån eftermarknads variant?

Antar att man behöver nya packningar när man tagit loss insugningsgummina?

Tack för snabba svar
 

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Har nu tagit isär reedsen.

Hur mycket behövs det för att skapa problem?

Ena raden på bägge två är lite uppböjda så att de inte riktigt sluter tätt.
På ett av dom saknas det ca 5mm gummi på ena kortsidan, här är det alltså öppet halloj hela tiden!!
 
Last edited:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Det finns orginal, boysen och v-force att köpa till din maskin, bara att välja.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
finns ingen anledning till att köpa begagnade slitage delar!. lika bra att kosta på nytt. vem vet de beggade reedsen kanske pajjar efter 10 mil? då står du där igen och måste pejja ännu mera för ett par till reeds!