rave 800 som ryker (Med film)

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Hej har en lynx rave 800 som det ryker om så in i norden. Det jag har gjort är rengjorda förgasare nya insugsgummin rengjorda rave-ventiler och nya tändstift, har kollat så att den inte tar något kylarvatten också. Sådär ryker den vi varje start sedan när den är var så ryker den lite extra "brun" aktig rök. Men skotern går bra faktiskt förutom att stiften är svarta, men inge problem att vara ur eller något sådant. På videon så låter det som att jag varvar skotern ganska mycket men de är bara vad de låter som utna har endast hålligång gas.
Edit: Det är en 02a med ca 750 mil och kolvar o ringar bytt vid ca 600 + fettad vev.

vet ej hur man embedar filmer så jag skickar med en länk
http://www.youtube.com/watch?v=deTbPgh9qbY&feature=youtu.be

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Svårt att avgöra om den ryker mycket sådär nära ett hus.

Oljemärket är viktigast för lite rök. Viken olja kör du?

Oljer som ryker lite är..

Torco
Payback challenger
Aspen

Men kolla att choken är helt avstängd.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om det är en kallstart så är det ju inte alls farligt med rök. Nog ryker min nästan mer.

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Har fått för mig att OK/Q8 sprint oljan ryker rätt duktigt om det är den du kör med.

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Jag har kört med agrol 2 taks duo, men det kan ju inte vara normalt att de ska ryka så mycket. Var ute o körde idag och fick höra att de kom mycket svart rök när jag drog full gas, sedan när man kör och gasar på så blir de oftas bruna små moln efter en på stället där man gasade på...

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Hade en -04a 800ho som oxå puffade brunt som du beskriv.Den hade gått 700+mil o inte renoverats (kolvar) körde på aspenolja.Nog för ja hade ställt på oljepumpen lite extra. Men annars va d inge fel va ja vet.Bra gick den iaf.
Kolla så oljepumpsarmen går tillbaka helt när du släpp gasen,annars kanske den
"samlar"på sej för mycke olja vid mindre gaspådrag och du får en bonus när du trycker fullt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Hur mycket pumpen är påställd och hur fett den går i bestyckning är ju avgörande för hur mycket den ryker. 2-3% bör den dra i genomsnitt om pumpen är ok påställd.

Oljer som ryker våldsamt är mer vanligt än oljer som inte ryker. Agrol är ju en snikolja så den ryker förmodligen mest av alla märken gissar jag. Jag skulle aldrig ens våga åka agrol annat än i en traktor.

statoil delsyntet ryker skunk också.

Oljer som ryker minst är.

Torco helsyntet
Payback challenger helsyntet
Aspen helsyntet

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Har inte kollat pumpen än då de e så trångt så att de inte går om man inte tar bort lite grejer, men jag har petat på den med en pinne (armen) efter att ja gasat och då var den i nedersta läget verkade det som, men ja måste ta upp och kolla senare...

Den ryker mycket vid start och sedan avtar det men ryker ändo lite för mkt mär den är varm, tycker jag.

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Var och köpte shell advance ultra 2t för 144kr 1L för att testa, ska ut på en tur imorgon och då tar jag med mej flaskan coh slår i när det är lite olja i skoterns oljebehållare, så bör ju iallfall nästa kallstart ryka lite mindre då kanske.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
på filmen ryker den lite jämfört med min sx, dock är ju det både annat märke, modell och år men jag misstänker att problemet är själva oljan eller att den får mycket olja.

Kan filma lite när jag drar igång min imorn så kan du få se när det bolmar rök på riktigt.

nåja hursomhelst lycka till!

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Du kan ju ta och kolla hur många % olja den tar om du inte gjort det, tyckte inte den rykte speciellt mkt för att vara kall start :)