Rave 800(sp) -01 vs. Mxz 440x -02

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Hejhej!

Står i valet mellan dessa maskiner nu. Har varit inne på en 440 maskin för dämpning, accet och chassit´s skull men efter allt jag läst om kolvbyten, servicar osv har jag börjat tveka. Dessutom bor jag 20m från älven och där verkade det som att 440´in inte ska vara!?

Sen såg jag den här Rave 800, och sp. Verkade riktigt grym och hittade en -01 med back för 36000kr. Har nyss tagit skoterkortet och kanske kört skoter 1-2 helger per år när jag inte haft egen skoter. Kommer jag köra ihjäl mig med en 800 eller funkar det? Hur är accet på en rave jämfört med en 440?

Har ju läst endel om serie3 motorerna som sitter i raven och att det är endel tjorv med dom också. Tror ni det blir mer eller mindre mek med en rave 800 eller 440x?

Ja, villken av dessa maskiner tycker ni?
Ligger inte och pressar fullgas hela tiden, och tycker om att hoppa och leka rätt mycket och kör lössnö så mycket jag kan. Hur är en 440 i lössnö, ospårat? Har rätt mycket leder här också var jag bor.

Det jag gruvar mig mest för med 440´in är allt mek och byten av kolvar osv. Hur dyrt blir det totalt med alla byten på en säsong?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag hade en Rave 800 -01 och har bara positivt att säga om den.
Jag sålde den eftersom jag ville ha en lååång matta, det är enda orsaken.
Raven bara gick och gick, åtminstonde de 650 milen jag körde med den.
En jäkl.. bra skoter att leka med :)
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
jag har en mxz 440x -02, den är otroligt rolig att köra, dämpare och chassi är underbart, drar inte allt för mycke bensin. med byten och sånt vet jag inte, jag har inte behövt byta något än. har en 38as matta på och den tar sig riktigt bra i snö. perfekt att hoppa med väldigt stabil i luften. de enda negativa jag märkt av är att den är känlig på oljeblandningen i tanken.

en toppen skoter enligt mig!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En 800 och en 440 är ju rätt stor skillnad, är det helt omöjligt med t.ex enduro/mxz 600 eller liknande? Effekten lär ju räcka och du kanske kan se fram emot lite mindre mekande...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle välja 800:an vilken dag som helst...
Har haft en prox 440 -01, tyckte inte om den, känslig på bestyckning och stenhård i dämperiet...
Hade senast en Rave 800 -01, en riktigt rolig maskin, bra gång i motorn och bra fjädring...
Hade inget krångel med den...
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
jag kör på ca 2,5 %..

igår när jag var ute och körde hände någonting som inte är så kul, kedjan gick av och slog sönder hela kedjehuset ena bulten till drevet lossnade, drivaxeln for lös och hela kedjehuset flyttades bakåt. jag vet inte om hela drivaxeln och de är snett eller kanske av :confused: ska riva den i veckan eller så lämnar jag in den. men de låter som att de blir ruskigt dyrt iallafall :(